LinkedIn jest zdecydowanie wyróżniającą się na tle pozostałych platformą social media. W unikalny sposób skupiając profesjonalistów, ekspertów branżowych, decydentów biznesowych i potencjalnych klientów, oferuje niezrównane możliwości dla działań marketingowych.
Jest jednym z kluczowych narzędzi do budowania relacji biznesowych i promocji marek zwłaszcza z sektora B2B. Dodatkowo zdaje się ulubionym serwisem branży marketingowej, a przez to staje się dla nas skarbnicą wiedzy, inspiracji i cennych kontaktów.
LinkedIn wystartował w maju 2003 roku (nie do wiary, ale to już ponad 20 lat!). W czerwcu 2016 roku serwis został przejęty przez Microsoft za oszałamiającą kwotę 26,2 miliarda dolarów. W Polsce LinkedIn zyskał ogromną popularność w ostatniej dekadzie, stając się ważnym narzędziem dla specjalistów z właściwie każdej możliwej branży, poszukujących kontaktów zawodowych oraz dostępu do globalnych trendów i wiedzy.
Na marginesie warto wspomnieć, że wybuchająca popularność LinkedIna przy okazji doprowadziła do upadku naszego rodzimego GoldenLine’a. Co prawda GoldenLine nadal istnieje, jednak przeszedł szereg pivotów i chyba już nikt na poważnie nie nazwie go realną konkurencją dla LinkedIna.
Dziś LinkedIn ma w Polsce ponad 5 milionów realnych użytkowników i jest jednym z najczęściej odwiedzanych miejsc w sieci przez internautów.
Przyjrzyjmy się najciekawszym trendom i możliwościom, jakie oferuje w 2024 roku swoim użytkownikom LinkedIn.
Na pierwszym miejscu jest zdecydowanie Personal branding, czyli budowanie marki osobistej. Jest to trend, na którym wyrósł LinkedIn i który wpisany jest w jego DNA. LinkedIn zapewnia unikalne środowisko, które sprzyja budowaniu marki osobistej poprzez eksponowanie kompetencji zawodowych, rozwijanie sieci kontaktów oraz dzielenie się wiedzą. Jego profesjonalny charakter, skoncentrowana publiczność i bogate narzędzia do komunikacji stanowią fundamenty, które czynią LinkedIn najlepszym miejscem do rozwijania i promowania marki osobistej w świecie biznesu.
Platforma umożliwia łatwe nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów zawodowych. Dzięki funkcjom takim jak zaproszenia do sieci kontaktów, grupy branżowe czy rekomendacje, użytkownicy mogą budować solidną sieć relacji biznesowych i eksponować swoją markę osobistą na szeroką skalę. LinkedIn oferuje także różnorodne formaty treści, takie jak artykuły, posty, wideo czy prezentacje, co pozwala na kreatywne i wszechstronne przedstawienie swojej wiedzy i ekspertyzy. Regularne publikowanie wartościowych treści przyciąga uwagę, buduje zaufanie i podkreśla kompetencje, co jest kluczowe dla rozwoju marki osobistej. Użytkownicy LinkedIn mogą skutecznie budować pozycję jako ekspertów w swojej dziedzinie.
Mówi się, że najważniejsze jest pierwsze wrażenie, zwłaszcza pierwsze profesjonalne wrażenie, dlatego warto również pamiętać o tym, że profil na LinkedIn jest często pierwszym miejscem, gdzie potencjalni pracodawcy, klienci czy partnerzy biznesowi szukają informacji o nas, co czyni profil kluczowym elementem wizerunku zawodowego.
Dobry content jest receptą na sukces w każdym medium społecznościowym. Na LinkedIn wydaje się on jednak nawet bardziej istotną składową sukcesu niż w każdym innym serwisie społecznościowym. W końcu jesteśmy tutaj w gronie samych profesjonalistów, więc mamy do czynienia z wyjątkowo wymagającym audytorium. Jak więc zabrać się do tworzenia contentu na LinkedIn?
Na początek przyjrzyjmy się nowym i zyskującym na popularności formatom. Dziś LinkedIna nie podbijemy samym zwykłym postem, linkiem do zewnętrznego artykułu, czy komentarzem. Musimy postarać się zdecydowanie bardziej.
Obecnie wideo jest jednym z najbardziej angażujących i trendujących formatów treści na LinkedIn, a jego popularność ciągle rośnie. Użytkownicy i marki korzystają z wideo do przedstawiania opinii eksperckich, udostępniania case studies, instruktaży, czy też prowadzenia transmisji na żywo. Spójrzmy na kilka ciekawych przykładów treści wideo na LinkedInie.
Michał Sadowski, założyciel i dyrektor zarządzający startupem Brand24, w powyższym nagraniu prezentuje przedpremierowy dostęp do nowych funkcji AI w okularach od firmy Meta. Pokazując nam tym samym, że jest na bieżąco, jeśli chodzi o nowe technologie, a nawet wyprzedza większość z nas („przedpremierowy dostęp”!). Idealnie komponuje się to z wizerunkiem prezesa spółki tworzącej nowe, przełomowe technologie.
Zerknijmy na jeszcze jeden film przygotowany przez Michała Sadowskiego. Tym razem coś w jeszcze luźniejszym tonie.
Ta piosenka disco polo stworzona została przy użyciu sztucznej inteligencji. W utworze jest wszystko: prosty beat, wpadająca w ucho linia melodyczna i nieskomplikowane rymy. Co ważniejsze, kompozycja stworzona przez AI to chwytliwy i humorystyczny sposób na poinformowanie internautów o promocji, jaką z okazji Black Friday 2023 przygotował Brand24.
Na marginesie – jeśli sami chcecie spróbować swoich sił w tworzeniu tego typu hitów, możecie zrobić to pod tym adresem.
Ciekawa rozmowa dwóch ekspertów? To idealny materiał, którym warto podzielić się na LinkedIn.
Chcesz poinformować o czymś, co wydarzyło się w Twojej firmie? Złap telefon i nagrywaj. Zobacz, jak robi to sam Rafał Brzoska – prezes InPostu i twórca Paczkomatów.
Kolejny format, który obecnie bardzo fajnie rozwija się na LinkedIn i przyciąga dużo uwagi oraz angażuje użytkowników to grafiki, infografiki, slajdy/prezentacje oraz wszelkie zestawienia, czyli popularne: Top 5…, Top 10…, 9 najważniejszych…, 5 zasad…, 7 najlepszych…, etc.
Spójrzmy, jak tego typu formaty treści wykorzystują właściciele jednych najpopularniejszych profili na LinkedIn w Polsce.
Kolejnym narzędziem, z którego warto korzystać na LinkedIn są newslettery/biuletyny. Ten format z powodzeniem wykorzystujemy sami przy promocji treści serwisu NowyMarketing. Przy naszym newsletterze udało nam się już zbudować bazę blisko 35 000 subskrybentów. Tutaj ważna uwaga – bazę subskrybentów newslettera budujemy niezależnie od bazy użytkowników obserwujących nasz profil firmowy na LinkedIn. Odpalając pierwszy newsletter, musieliśmy zacząć od zera, chociaż posiadaliśmy wówczas około 80 000 użytkowników obserwujących nasz profil.
Jaka jest największa zaleta takiego newslettera? Jest on bardzo dobrze dystrybuowany wśród użytkowników LinkedIna. W przeciwieństwie do zwykłego posta, który wyświetla się nam w naszym feedzie, o ile oczywiście algorytm uzna, że powinniśmy go zobaczyć, newsletter każdorazowo dostarczany jest do użytkownika w postaci powiadomienia w serwisie oraz w aplikacji (jeśli użytkownik ma włączone powiadomienia na telefonie), a także w postaci klasycznego mailingu wysyłanego na skrzynkę pocztową użytkownika. Tak, skrzynkę pocztową! Taki newsletter dostajecie również na maila.
Tworzenie angażujących treści na LinkedIn wymaga strategii skoncentrowanej na wartości, jaką dostarczasz swojej sieci zawodowej. Oto kilka kluczowych zasad, które pomogą Ci w efektywnym angażowaniu odbiorców na tej platformie:
Skoncentruj się na specjalistycznej wiedzy lub unikalnych doświadczeniach, które odróżniają Cię od innych. Regularne publikowanie treści związanych z Twoją niszą pomoże innym identyfikować Cię jako eksperta w danej dziedzinie.
Każda publikacja powinna wnosić wartość dla Twoich odbiorców. Może to być wiedza branżowa, praktyczne porady, inspirujące historie czy aktualne analizy rynkowe. Pytaj siebie: „Czy ten post pomoże moim odbiorcom w ich karierze lub biznesie?”
Posty zawierające zdjęcia, infografiki, czy filmy często cieszą się większym zainteresowaniem i lepszymi wskaźnikami zaangażowania. Wizualne przedstawienie informacji sprawia, że treść jest łatwiejsza do przyswojenia i bardziej atrakcyjna.
Angażuj się w rozmowy, odpowiadaj na komentarze i aktywnie uczestnicz w dyskusjach na innych profilach. To nie tylko zwiększa widoczność Twoich treści, ale także buduje relacje z innymi użytkownikami.
Hashtagi zwiększają zasięg Twoich postów i pomagają dotrzeć do osób zainteresowanych konkretnymi tematami. Wybierz relewantne hashtagi, ale nie przesadzaj z ich ilością.
Konsekwencja w publikowaniu treści jest kluczowa, aby utrzymać zainteresowanie i budować lojalną społeczność. Ustal harmonogram publikacji, który będzie realny do utrzymania na dłuższą metę.
Pamiętaj, że LinkedIn to platforma profesjonalna, więc ton Twoich publikacji powinien być adekwatny do kontekstu biznesowego, nawet jeśli opowiadasz osobistą historię.
Śledź, które rodzaje treści cieszą się największym zainteresowaniem, i dostosuj swoją strategię na tej podstawie. LinkedIn Insights może dostarczyć cennych informacji o tym, co rezonuje z Twoją publicznością.
Pamiętaj, że budowanie angażującej obecności na LinkedIn to proces, który wymaga czasu i eksperymentowania. Bądź autentyczny, konsekwentny i otwarty na feedback, a z czasem zbudujesz silną i zaangażowaną społeczność.
LinkedIn jest często postrzegany jako lepsze miejsce dla promocji marki osobistej niż firmowej z kilku powodów. Po pierwsze, platforma ta została zaprojektowana z myślą o profesjonalistach i networkingu, co sprzyja budowaniu relacji na poziomie indywidualnym. Osobiste profile mają tendencję do generowania większego zaangażowania niż strony firmowe, ponieważ ludzie wolą łączyć się z ludźmi, a nie bezosobowymi markami. Współczynnik zaangażowania na osobistych profilach jest zazwyczaj wyższy, ponieważ treści są postrzegane jako bardziej autentyczne i osobiste.
Ponadto, na LinkedIn łatwiej jest pokazać swoje kompetencje, osiągnięcia i wiedzę branżową przez bezpośrednie udostępnianie treści, co buduje autorytet i zaufanie w określonej dziedzinie. Osoby zbudowawszy silną markę osobistą, mogą z łatwością przyciągać możliwości biznesowe, oferty pracy, czy nowych klientów, wykorzystując swoją widoczność i reputację.
Jako alternatywę dla bezpośredniej promocji marki firmowej na LinkedIn, warto rozważyć strategię advocacy branding, która polega na zachęcaniu pracowników do dzielenia się treściami firmowymi i uczestniczeniu w działaniach promocyjnych na własnych profilach. Działania te mogą obejmować udostępnianie sukcesów firmy, artykułów branżowych, czy udział w kampaniach tematycznych. Skuteczna strategia advocacy branding może znacznie zwiększyć zasięg i widoczność marki firmowej, wykorzystując autentyczność i zaufanie, jakim pracownicy cieszą się w swoich sieciach zawodowych. Angażowanie pracowników do promowania marki firmy może również poprawić morale i poczucie przynależności do organizacji, co przekłada się na bardziej autentyczną i pozytywną promocję Twojej firmy.
Choć LinkedIn oferuje system reklamowy – LinkedIn Ads, posiadający bardzo precyzyjne możliwości targetowania – to w większości przypadków odradzam korzystanie z niego. Powodem tego są przede wszystkim bardzo wysokie koszty. Reklama na LinkedIn jest bardzo droga, zarówno w porównaniu z innymi platformami social media, jak i tym, co jesteśmy w stanie osiągnąć organicznie. Oczywiście są sytuacje, w których warto skorzystać z rozwiązań płatnych oferowanych przez LinkedIn, ale sprawdzają się one zdecydowanie lepiej przy działaniach sprzedażowych i rekrutacyjnych niż marketingowych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!