Skalowalność biznesu - omówione zagadnienia:
Co trzeba wiedzieć o wpływie skalowalności na sprzedaż poza granice swojego kraju?
Skalowalność biznesu – co to jest?
Skalowalność to zdolność do dalszej rozbudowy lub miniaturyzacji systemu. Początkowo termin ten był używany do określania programów komputerowych, ale obecnie jest chętnie wykorzystywany w świecie biznesu. Żeby osiągnąć sukces, firma musi mieć możliwość swobodnego rozrastania się na wielu płaszczyznach.
W ogólnym ujęciu, skalowanie to takie przygotowanie przedsiębiorstwa, aby umożliwić i wspierać jego płynny i dynamiczny rozwój bez żadnych przeszkód. Liczy się tutaj dobór odpowiednich zasobów ludzkich czy systemowych, a także opracowanie i wdrożenie właściwych procesów działania firmy.
Skalowanie biznesu to zwiększanie przychodów ze sprzedaży w firmie bez zwiększania podstawowych kosztów operacyjnych, głównie kosztów stałych. Należy dołożyć wszelkich starań, żeby wszelkie inwestycje, np. na działania marketingowe, przekładały się na faktyczne zyski. Należy mieć na uwadze, że firma powinna być w stanie obsłużyć nowych klientów z zachowaniem jak najwyższej jakości.
Skalowanie nie zawsze wymaga zatrudniania nowych pracowników czy zwiększania nakładów materialnych. Poszerzenie skali działalności zwykle wiąże się z wprowadzeniem do oferty nowych produktów lub usług, które wzbudzą zainteresowanie wśród klientów. Duże korzyści przynosi także automatyzacja procesów.
Dźwignia operacyjna
Przy opisywaniu skalowalności używa się pojęcia dźwigni operacyjnej. To efekt, który odzwierciedla zmiany zysku operacyjnego spowodowanego inną, z reguły większą wielkością sprzedaży. W dużym uproszczeniu – zyski będą się zwiększać wraz ze wzrostem przychodów.
Siła dźwigni operacyjnej zależy od tego, jaka jest struktura kosztów stałych i zmiennych. Koszty stałe utrzymują się na zbliżonym poziomie niezależnie od wielkości sprzedaży. Z kolei koszty zmienne są bezpośrednio powiązane z osiąganymi przychodami ze sprzedaży towarów lub usług. Każdy wzrost przychodów pociąga za sobą wzrost kosztów zmiennych. Siła dźwigni operacyjnej jest tym większa, im większy jest udział kosztów stałych w ogólnej strukturze kosztów.
Po przekroczeniu tzw. break-even point (BEP) albo progu rentowności (przychody wystarczają na pokrycie kosztów stałych i zmiennych) zyski zaczynają bardzo dynamicznie wzrastać.
Od jakich czynników zależy skalowanie biznesu?
Na skalowanie biznesu mają wpływ różne zmienne, zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne.
Do wewnętrznych zalicza się głównie strategia rozwoju przedsiębiorstwa, jaką wybrali zarządzający. Rozwój w oparciu jedynie o środki własne zawsze jest wolniejszy, przyspiesza, gdy dochodzą do tego pieniądze pozyskane od inwestorów. Również rodzaj branży, w której działasz, ma swoje znaczenie. Istotne są także narzędzia, z których korzystasz, np. nowe technologie dają dużo więcej możliwości. Skalowanie biznesu to duża szansa, ale może wiązać się z koniecznością wprowadzenia wielu zmian w firmie.
Czynniki zewnętrzne związane są z wielkością rynku docelowego – duże szanse na szybki wzrost mają firmy działające na małych, dopiero rozwijających się rynkach. Ważna również jest konkurencja – gdy jest ona na wysokim poziomie, musi skłaniać przedsiębiorstwo do powzięcia działań, które będą je wyróżniać spośród innych firm o podobnym profilu.
Skalowalność a handel transgraniczny
Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na rozszerzenie swojej działalności i sprzedawanie oferowanych towarów również poza granicami kraju. To doskonała okazja na zwiększenie zysków poprzez dotarcie do nowych klientów.
Twój biznes powinien być skalowalny nie tylko w kontekście samej organizacji, ale również klientów. W sytuacji ekspansji na nowe rynki Twój sklep internetowy przyjmuje dużo więcej użytkowników, dlatego wymaga wprowadzenia udoskonaleń bądź nowych funkcjonalności. W tym przypadku niezbędna jest optymalna skalowalność systemu.
Skalowalność systemu czy aplikacji to możliwość witryny do wzrostu i zarządzania zwiększonym popytem. Taką platformę można łatwo dostosować do zmieniających się wymagań konsumentów. Musi ona być w stanie utrzymać swoją wydajność nawet przy większych wymaganiach operacyjnych. Witryna musi być przygotowana na zwiększoną ilość przetwarzanych danych.
Jak podnieść skalowalność systemu? Każde takie działanie należy rozpocząć przede wszystkim od analizy założeń, które mają być zrealizowane dzięki naszym działaniom. Co konkretnie chcemy osiągnąć? Następnym krokiem jest zazwyczaj audyt. Specjaliści sprawdzają, jakie zapytania do bazy spowalniają witrynę oraz jakie inne elementy wstrzymują rozwój platformy.
Po naprawie w kodzie źródłowym przeszkód wstrzymujących skalowalność, sklep internetowy jest w stanie przyjąć znacznie więcej użytkowników pochodzących z innych rynków. Poprawa wydajności w znaczący sposób wpływa na osiągane zyski.
Podziel się z innymi: