Transakcje międzynarodowe w ramach Unii Europejskiej czy też poza nią wpisały się na stałe do prowadzonej działalności gospodarczej. Rozwój handlu internetowego nie zna granic, dosłownie i w przenośni. Dlatego warto znać zasady przeprowadzania transakcji zagranicznych bo nigdy nie wiadomo kiedy będziemy potrzebowali je wykorzystać w prowadzonej działalności gospodarczej.
Jakie są ogólne warunki uznania transakcji za WDT?
Wewnątrzwspólnotowa Dostawa Towarów (WDT) jest to transakcja dokonywana w ramach UE pomiędzy:
- podatnikami VAT, zarówno dostawca jak i nabywca muszą posiadać status czynnego podatnika VAT lub
- nabywca jest osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku VAT, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska, posiada numer VAT-UE nadany w innym kraju niż Polska.
Jeżeli nie zostaną spełnione wyżej wymienione warunki to transakcji nie można uznać za WDT.
Przykład
Przedsiębiorca z Polski, który korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT (art. 113 ust. 1 i 9) chciałby dokonać dostawy towarów na rzecz przedsiębiorcy z Niemiec. Niestety w takim przypadku nie będzie mógł przeprowadzić transakcji WDT, ponieważ nie spełnia warunków,nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.
Dodatkowo przedsiębiorcy muszą spełniać jeszcze warunki:
- dostawca jest zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT-UE,
- posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska.
Kiedy nie uznajemy transakcji za WDT?
W przepisach ustawy o podatku VAT (art. 13 ust. 4) zostały zapisane pewne wyjątki kiedy dostawa towarów nie może zostać uznana za WDT:
- Jeżeli towary są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, dla których miejscem dostawy jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.
- Przemieszczenie towarów następuje w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju. Jest to sprzedaż na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej mieszkającej w innym niż Polska kraju UE.
- Towary są przemieszczane na pokładach statków, samolotów lub pociągów w trakcie transportu pasażerskiego, który odbywa się na terytorium Unii Europejskiej, jeżeli dostawa tych towarów odbywa się na pokładach wymienionych środków transportu.
- Jeżeli dostawa towarów będzie przedmiotem eksportu.
- Jeżeli dostawa towarów dokonywana w ramach WDT będzie związana np. z przeładunkiem towarów w jednym państw członkowski UE innym niż Polska, a dostawa docelowa będzie dotyczyła jeszcze innego kraju UE. Przykładowo towar będzie wysyłany jako WDT do Niemiec, gdzie będzie dokonany przeładunek i dalej towar zostanie przetransportowany do Francji. W takim przypadku transakcja nie będzie rozpoznana jako WDT w Niemczech tylko dopiero we Francji.
- Jeżeli towary będą wysłane do innego niż Polska kraju UE, aby w tym kraju dokonano wyceny lub innych czynności związanych z tym towarem, a następnie taki towar ponownie zostanie przemieszczony do przedsiębiorcy w Polsce.
- Jeżeli towary będą czasowo używane na terytorium innego niż Polska kraju UE, gdzie mają one być wykorzystane do świadczenia usług przez polskiego przedsiębiorcę, właściciela tych towarów.
- Podobnie jak w pkt 7 jeżeli towary będą czasowo używane przez polskiego przedsiębiorcę na terytorium innego kraju UE, nie dłużej niż przez 24 miesiące, pod warunkiem że import takich towarów z terytorium państwa trzeciego z uwagi na ich przywóz czasowy byłby zwolniony od cła.
- Przemieszczeniu podlega gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej.
Po ustaniu okoliczności wymienionych w pkt od 1 do 9 transakcję uznaje się za WDT.
Za transakcję WDT nie można również uznać:
- przy opodatkowaniu na zasadach marży, w przypadku towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków,
- w przypadku dostaw rozliczanych stawką 0% niektórych rodzajów towarów (np. dostawy statków i samolotów).