Głos Podatnika to usługa administrowana przez Ministerstwo Finansów, za pomocą której każdy obywatel może zgłosić swój pomysł. Resort zbiera sugestie i opinie mogące usprawnić system podatkowy w zakresie VAT, PIT i CIT. Pomysły są analizowane przez specjalistów z ministerstwa, jak i oceniane przez internautów. Zobacz, jak można zgłosić swoją inicjatywę i które pomysły zostały zaakceptowane i urzeczywistnione.
Komentowanie i ocenianie pomysłów
Wszystkie opinie i sugestie podatników zatwierdzone przez administratora można przeglądać na stronie Głosu Podatnika. Każdy pomysł można ocenić jako przydatny i warty wcielania w życie lub zbędny, klikając ikonę kciuka w górę lub w dół. Można także komentować pomysły lub zadawać pytania, na które odpowiada ministerstwo. Aby przeglądanie zgłoszonych inicjatyw było proste, pomysły są posortowane po kategoriach, np. dotyczące VAT, PIT, akcyzy, cła, ordynacji podatkowej itd.
Jak dodać swój pomysł poprzez Głos Podatnika?
Każda osoba, która ma pomysł, co zrobić, aby system podatkowy lepiej odpowiadał na potrzeby biznesowe i życiowe obywateli, może go zgłosić poprzez stronę. Żeby dodać zgłoszenie, nie trzeba posiadać konta w systemie ani logować się w jakikolwiek sposób. Przed dodaniem zgłoszenia warto przejrzeć wcześniejsze zgłoszenia innych podatników, żeby nie dublować pomysłów. Zgłoszeniu należy nadać tytuł, przypisać do odpowiedniej kategorii i oczywiście dokładnie opisać pomysł mieszcząc się w 1500 znaków. Nie ma obowiązku podawania swojego imienia i nazwiska i innych danych, za pomocą których można zidentyfikować autora pomysłu.
Etapy realizacji zgłoszeń
Ministerstwu Finansów poinformowało o nowej funkcjonalności usługi. Począwszy od października 2022 r. wszystkie zgłoszone pomysły można sortować w oparciu o statusy:
- zrealizowany,
- w trakcie realizacji,
- w trakcie analizy,
- w trakcie wyjaśnienia.
Nowa funkcjonalność zwiększa czytelność serwisu w szczególności w zakresie identyfikowania pomysłów, które zostały wdrożone oraz tych, które są przedmiotem dalszych prac.
Dotychczas zrealizowane pomysły
Usługa Głos Podatnika powstała na początku 2020 r. Jak poinformowało Ministerstwo finansów w kwietniu 2022 r., przez ten czas opublikowanych zostało ponad 440 pomysłów, z czego około 80 zrealizowano. Wśród wprowadzonych sugestii podatników są m.in.:
- likwidacja obowiązku oczekiwania na potwierdzenie otrzymania faktury korygującej, które było warunkiem do pomniejszenia należnego podatku VAT,
- likwidacja obowiązku uzyskiwania potwierdzeń odbioru faktur korygujących in minus,
- ujednolicenie stawki ryczałtu od przychodów z najmu uzyskiwanych w ramach działalności i uzyskiwanych z tzw. najmu prywatnego,
- umożliwienie złożenia druku ZAP-3 poprzez e-Urząd Skarbowy,
- wprowadzenie nowego modelu danych dla przesyłek e-commerce i przesyłek pocztowych.
Ministerstwo Finansów zachęca wszystkie osoby, aby zgłaszały swoje pomysły. Każda opinia i sugestia jest brana pod uwagę i analizowana pod kątem wprowadzanych zmian w prawie i funkcjonowania usług elektronicznych.