Serwisy społecznościowe, mimo że zarabiają krocie na reklamach, od kilku już lat próbują zdywersyfikować źródła swoich przychodów, udostępniając funkcje wspomagające sprzedaż. Jak je wykorzystać i czy w ogóle warto? Dyskusja na temat potencjału sprzedażowego mediów społecznościowych jeszcze kilka lat temu rozpalała branżę marketingową do czerwoności. I wówczas nie brakowało opinii, że o ile budowanie świadomości marki może się tam udać, o tyle ze sprzedażą jest kiepsko. Dzisiaj po tych dywagacjach nie ma jednak śladu, bo zmieniły się zachowania internautów kupujących w sieci. Sprzedaż przestała być jednorazowym aktem zaufania, a stała się procesem, w którym kluczowe jest zbudowanie trwałej relacji z konsumentem.
A miejscem wykuwania takich relacji stały się media społecznościowe. Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Twitter, Snapchat i – ostatnio – także TikTok to platformy, które przodują w zabieganiu o czas użytkowników, więc marki zwyczajnie nie mogę pominąć ich w działaniach sprzedażowych.
- 1. Co to jest social selling i dlaczego warto go wykorzystać?
- 2. Jakie funkcjonalności e-commerce oferują media społecznościowe?
- 3. Call to Action (czyli wezwanie do działania) „Kup” w postach
- 4. Instagram Stories z funkcją zakupową
- 5. Instagram Checkout, czyli zakupy bez wychodzenia z aplikacji
- 6. Facebook Marketplace
- 7. Znaczenie mobile w social selling
Social selling – omówione zagadnienia:
Co to jest social selling i dlaczego warto go wykorzystać?
Social selling to ni mniej ni więcej jak świadome działania ukierunkowane na zbudowanie marki w mediach społecznościowych. Działania, które uwzględniają zarówno bezpośrednią sprzedaż z wykorzystaniem funkcji udostępnianych przez platformy społecznościowe, jak te ukierunkowane zwiększanie ruchu na stronie sklepu.
Dlaczego warto uwzględnić media społecznościowe w strategii sprzedażowej? To proste: bo działają. W niedawnej ankiecie przeprowadzonej przez CSO Insights i Seismic co trzeci specjalista B2B powiedział, że narzędzia sprzedaży społecznościowej zwiększyły liczbę potencjalnych klientów, z którymi musieli współpracować, a 39% – stwierdziło, że narzędzia społecznościowe skróciły czas poświęcony na badanie kont i kontaktów.
Social selling, choć mówi się o nim najgłośniej w segmencie B2B, działa jednak również w przypadku marek B2C.
Wszędzie chodzi bowiem o zaufanie między obiema stronami transakcji, a o nie można się starać tak na LinkedInie, jak i na Facebooku czy Instagramie. A zwłaszcza ten ostatni, dla marek „wizualnych”, czyli modowych, wnętrzarskich, gastronomicznych czy kosmetycznych jest właściwie obowiązkowy.
Jakie funkcjonalności e-commerce oferują media społecznościowe?
Call to Action (czyli wezwanie do działania) „Kup” w postach
Reklama umożliwiająca dodanie wyraźnego CTA zachęca konsumentów do podjęcia działania, na którym zależy reklamodawcy, takiego jak umówienie wizyty w salonie czy zakup produktu w witrynie sklepowej.
Jak skonstruować skuteczną reklamę CTA? Przede wszystkim – musisz pamiętać o tym, że na zainteresowanie użytkowników masz kilka mikrosekund. W tym czasie muszą oni Twój przekaz zrozumieć i za nim podążyć. Nie ma więc miejsca na wyrafinowane metafory i tajemniczość. Mów prosto i jednoznacznie o wartościach, jakie przyniesie Twój produkt.


WSKAZÓWKA: Wybierz CTA najbardziej dopasowane do celów, jakie chcesz osiągnąć. Facebook oferuje np.:
- Cel biznesowy: zaplanowanie wizyty lub zrobienie rezerwacji poprzez swoją stronę.
- Cel biznesowy: kontaktowanie się z ludźmi w aplikacji Facebook Messenger lub poprzez inną formę kontaktu (e-mail, telefon).
- Cel biznesowy: zachęcenie odbiorców do pobrania aplikacji lub zagrania w grę.
- Cel biznesowy: zachęcenie odbiorców do obejrzenia filmu informacyjnego lub przeczytania więcej o firmie w jej witrynie internetowej.
- Cel biznesowy: zachęcenie odbiorców do zrobienia zakupów w witrynie.
Instagram Stories z funkcją zakupową
Instagram, jako jedno z najbardziej angażujących mediów społecznościowych na świecie, dla marek, zwłaszcza tych, które mogą tworzyć content obrazkowy, jest platformą obowiązkową. Tym bardziej, że w ostatnim czasie bardzo dba o ty, by wspomagać konwersje w sklepach internetowych. Jak? Jedną z najważniejszych i dostępnych również w Polsce funkcji jest tagowanie produktów pokazywanych na zdjęciach.


Funkcja zakupowa dostępna jest w reklamach emitowanych w Feedzie użytkownika, na Instagram Stories oraz w karcie „Eksploruj”. Gdy klient dotknie taga produktu, zostanie przekierowany do tej strony z danymi produkt, która będzie zawierać dodatkowe zdjęcia i dane produktu, podobne produkty oraz link do witryny dla urządzeń mobilnych, w której można dokonać zakupu.
Instagram Checkout, czyli zakupy bez wychodzenia z aplikacji
Udostępniając funkcje Instagram Checkout (czyli Kasa) pod koniec marca 2019, Instagram poszedł o krok dalej. Funkcja, która na razie testowana jest na rynku amerykańskim, pozwala bowiem dokonać zakupu bez opuszczania aplikacji. Użytkownik zainteresowany danym produktem, nie będzie musiał już przenosić się na stronę sklepu, aby dokonać zakupu. Będzie mógł to zrobić wprost „w kasie” Instagrama – wystarczy, że wybierze opcję „Do kasy” (Checkout in Instagram) i poda swoje dane płatnicze. Wśród firm, które testują, jak Instagram Checkout sprawdza się w praktyce są: Oscar de la Renta, Michael Kors, MAC Cosmetics, Adidas, H&M, Nike czy Zara.
Facebook Marketplace
Marketplace to platforma, która umożliwia użytkownikom sprzedawanie i kupowanie towarów lokalnie. Jest połączona z Facebookiem i wystarczy kliknąć ikonę sklepu, by z niej skorzystać. Jak działa? Na tablicy ogłoszeń pojawiają się oferty sprzedaży dostępne w najbliższej okolicy użytkownika, choć można je sortować również według: m.in. lokalizacji, kategorii, czy ceny. Facebook nie pośredniczy w żaden sposób ani transakcji, ani w płatnościach, więc szczegóły zawsze ustalane są bezpośrednio na linii sprzedawca – kupujący.
Funkcja Marketplace kierowana jest do segmentu C2C, a korzystanie z niej jest dziecinnie proste: aby opublikować ogłoszenie, wystarczy dodać zdjęcie, opis, cenę i lokalizację.

Znaczenie mobile w social selling
Wykorzystanie social mediów w sprzedaży, musi być poprzedzone optymalizacją strony www pod urządzenia mobilne. To absolutna konieczność, zważywszy na to, że coraz więcej użytkowników social mediów, korzysta z nich za pośrednictwem smartfonów. Według serwisu Statista, w styczniu 2019 roku, około 61 procent użytkowników w Ameryce Północnej korzystało z mediów społecznościowych za pośrednictwem telefonu komórkowego, podczas gdy globalny wskaźnik penetracji mediów społecznościowych wynosił 42 procent.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
Podziel się z innymi: