Jeśli świadczysz usługi marketingowe i Twoje przychody są na stosunkowo niskim poziomie, to warto sprawdzić, czy możesz skorzystać ze zwolnienia z VAT. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, firmy o niskich dochodach, których roczna sprzedaż nie przekroczyła 200 000 zł, mogą liczyć na preferencyjne warunki. Pamiętaj, że takie zwolnienie nie oznacza utraty statusu podatnika VAT, a jedynie korzyści wynikające z osiąganych niższych przychodów.
Zgodnie z przepisem art. 113 ust. 1 ustawy o VAT Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 tys. zł.
Tym samym podmioty – przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą na terytorium Polski mogą skorzystać ze zwolnienia z VAT, jeśli ich roczna sprzedaż nie przekroczyła 200 000 zł. Ważne jest, że ta kwota dotyczy wartości sprzedaży netto, czyli bez uwzględnienia podatku VAT. Oznacza to, że w jeśli w poprzednim roku podatkowym oraz w bieżącym roku podatkowym sprzedaż przedsiębiorcy nie przekroczyła tej kwoty, nie musi on naliczać VAT na swoje usługi lub towary. Zatem aby przedsiębiorca mógł skorzystać ze zwolnienia z VAT, jego roczna sprzedaż (bez uwzględnienia podatku VAT) nie może przekroczyć 200 000 zł zarówno w roku poprzednim, jak i w bieżącym roku podatkowym.
Przykład:
Jeśli w 2023 roku przedsiębiorca miał sprzedaż poniżej 200 tys. zł i w 2022 roku także nie przekroczył tej kwoty, to może skorzystać ze zwolnienia z VAT. Jeśli jednak w 2023 roku jego sprzedaż przekroczy 200 000 zł, mimo że w 2022 roku nie przekroczył tej kwoty, straci prawo do zwolnienia i będzie musiał zacząć rozliczać VAT od swojej sprzedaży w 2023 roku. W takim przypadku przedsiębiorca traci prawo do zwolnienia z VAT od momentu przekroczenia progu w 2023 roku, a nie w 2024 roku.
WAŻNE – zgodnie z przepisem art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, przedsiębiorcy, którzy mają sprzedaż (z wyłączeniem podatku VAT) poniżej 200 tys. zł rocznie, mogą skorzystać ze zwolnienia z VAT. Warunkiem jest, aby ich wartość sprzedaży w poprzednim oraz bieżącym roku podatkowym nie przekroczyła tej kwoty.
Zwalnia się również od podatku od towarów i usług sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 ustawy o VAT, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w art. 113 ust. 1 (art. 113 ust. 9 ustawy o VAT).
W przepisie art. 113 ust. 13 ustawy o VAT wskazano, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1) dokonujących dostaw:
a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
– energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
– wyrobów tytoniowych,
– samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d) terenów budowlanych,
e) nowych środków transportu,
f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
– preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
– komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
– urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
– maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
– pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
– motocykli (PKWiU ex 45.4);
2) świadczących usługi:
a) prawnicze,
b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c) jubilerskie,
d) ściągania długów, w tym factoringu;
3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Tym samym powyższy przepis stanowi, że zwolnień, o których mowa w ustępie 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego. Wobec czego należy wskazać, że usługi w zakresie doradztwa co do zasady nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w przepisie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.
Zatem usługi marketingowe nie są wymienione wśród wyłączonych z tego zwolnienia, co oznacza, że przedsiębiorcy świadczący usługi marketingowe mogą skorzystać ze zwolnienia z VAT, pod warunkiem spełnienia określonych warunków (np. limitu przychodów). Zatem usługi marketingowe mogą korzystać ze zwolnienia z VAT, o ile przedsiębiorca spełnia odpowiednie warunki, takie jak limit przychodów (czyli nieprzekroczenie 200 tys. zł sprzedaży w roku podatkowym).
Pojęcie usługi marketingowej
Przepis art. 113 ust. 13 ustawy o VAT nie wymienia w swym katalogu usługi marketingowej czy też doradztwa marketingowego. W punkcie 2 lit. b analizowanego przepisu wyłącznie jest mowa o doradztwie, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.
Doradztwo, to nic innego jak świadczenie usług podejmowane zazwyczaj przez wyspecjalizowany w danej dziedzinie podmiot polegające na udzieleniu porad lub opinii czy też opracowaniu strategii w zakresie postępowania.
Przykładowo, w piśmie z dnia 9 kwietnia 2015 r., wydanym przez Ministerstwo Finansów, nr PT3.8101.2.2015.AEW.1 wskazano, że Termin “doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych, np. podatkowe, gospodarcze, czy finansowe. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem “doradcy” należy rozumieć tego, “kto udziela porad”. Natomiast “doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza “udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym “doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych opinii, porad, np. ekonomicznych, czy finansowych.
Z kolei zgodnie z Encyklopedią Zarządzania usługi marketingowe, to szereg działań marketingowych związanych z sektorem usług.
Wśród czynności wchodzących w skład usługi marketingowej można zaliczyć czynności takie jak:
tworzenie strategii marketingowych;
tworzenie akcji promocyjnych;
tworzenie sloganów/tekstów reklamowych;
koordynacja projektów marketingowych;
prowadzenie profili w social mediach;
tworzenie materiałów w social mediach.
Tym samym, jeśli podmiot będzie zajmować się usługami marketingowymi w postaci przykładowo prowadzeniem profili klientów w social mediach, koordynowaniem projektów marketingowych, czy też tworzeniem tekstów reklamowych, to nie można będzie ich zaliczyć do szeroko rozumianego pojęcia doradztwa.
– usługi marketingowe nie wpisują się w pojęcie doradztwa, o którym mowa w Ustawie o VAT, albowiem faktyczny zakres usług nie obejmuje czynności doradczych, a wyłącznie usługi w postaci koordynowania przykładowo strategii marketingowych.
Usługi marketingowe a zwolnienie z VAT
Jeśli podmiot będzie wykonywać usługi marketingowe takie jak prowadzeniem profili klientów w social mediach czy też koordynowaniem projektów marketingowych, a wartość sprzedaży nie przekroczy kwoty 200 000 zł, przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 113 ust. 9 ustawy, jak również sprzedaż nie przekroczy w latach następnych kwoty 200 000 zł, to będzie mógł korzystać ze zwolnienia w roku rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej na podstawie art. 113 ust. 9 oraz w latach następnych na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
Podpisałeś umowę na świadczenie usług w mediach społecznościowych? Tutaj sprawdzisz, jak powinny być rozliczone takie przychody.
Warto jednak mieć na uwadze, że w momencie, gdy wartość sprzedaży przekroczy w proporcji kwotę 200 tys.zł lub w latach następnych przekroczy 200 000 zł bądź działalność podmiotu będzie obejmować czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, to straci prawo do przedmiotowego zwolnienia podmiotowego.
WAŻNE – usługi marketingowe nie stanowią doradztwa w rozumieniu art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o VAT, gdyż ich istota sprowadza się do realizacji działań promocyjnych oraz operacyjnego wsparcia sprzedaży, a nie do udzielania specjalistycznych porad czy opinii charakterystycznych dla usług doradczych.
Powyższe znajduje potwierdzenie przykładowo w:
w piśmie z dnia 12 stycznia 2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, nr 0114-KDIP1-3.4012.770.2021.2.JG;
w piśmie z dnia 30 marca 2023 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, nr 0114-KDIP1-3.4012.32.2023.2.KP;
w piśmie z dnia 21.07.2020 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, nr 0114-KDIP1-3.4012.321.2020.2.KP;
piśmie z dnia 13 marca 2014 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, nr IPTPP2/443-984/13-4/JN.
Usługi reklamowe a zwolnienie VAT
Jeśli chodzi o usługi reklamowe a VAT jest analogiczna do usług marketingowych – żadna z tych kategorii nie została wymieniona w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT jako wyłączona ze zwolnienia podmiotowego.
Oznacza to, że przedsiębiorcy świadczący usługi reklamowe (np. prowadzenie kampanii, tworzenie materiałów promocyjnych, zarządzanie reklamą w social mediach) mogą skorzystać ze zwolnienia z VAT, o ile spełniają pozostałe warunki ustawowe – przede wszystkim nie przekroczyli limitu 200 000 zł wartości sprzedaży (bez VAT) w danym roku podatkowym. Warto podkreślić, że sam fakt świadczenia usług reklamowych nie wyklucza z prawa do zwolnienia. Kluczowe jest to, że usługi te – podobnie jak marketingowe – nie zostały uznane przez ustawodawcę za działalność doradczą, która faktycznie podlega wyłączeniu ze zwolnienia.
Podsumowanie
Jeśli prowadzisz firmę świadczącą usługi marketingowe bądź usługi reklamowe, to możesz skorzystać ze zwolnienia z VAT, pod warunkiem że wartość Twojej sprzedaży nie przekroczy 200 tys. zł rocznie. W przypadku rozpoczęcia działalności w trakcie roku, limit ten ustalany jest proporcjonalnie, zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy o VAT. W kolejnych latach limit pozostaje na poziomie 200 000 zł. Pamiętaj też, że masz prawo zrezygnować ze zwolnienia z VAT. W takim przypadku musisz zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego o swoim zamiarze przed początkiem miesiąca, od którego chcesz zrezygnować ze zwolnienia.
A jeśli zastanawiasz się czy pomimo uprzedniej rezygnacji ze zwolnienia z podatku od towarów i usług w ubiegłych latach podatkowych będziesz mógł ponownie skorzystać z takiego zwolnienia? Jeśli tak, to przejdź do tego artykułu.
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Sprzedaż na Allegro to świetny sposób na rozwinięcie własnego biznesu, ale warto pamiętać, że za każdą transakcją stoją konkretne obowiązki podatkowe. Niezależnie od tego, czy prowadzisz działalność gospodarczą, czy dopiero myślisz o założeniu firmy, musisz wiedzieć, kiedy i jak prawidłowo rozliczać swoje przychody.
Na dzisiejszym rynku trudno przetrwać bez jasno zdefiniowanej przewagi konkurencyjnej. Czym się wyróżniasz? Dlaczego klient ma wybrać właśnie Ciebie, a nie Twojego rywala? To pytania, na które każda firma – niezależnie od wielkości – musi znać odpowiedź. W tym artykule pokażemy, czym dokładnie jest przewaga konkurencyjna, jak ją zbudować, a także jakie błędy najczęściej popełniają przedsiębiorcy próbując się wyróżnić.
Sportowe emocje, rywalizacja na najwyższym poziomie i niezłomny duch walki – tak w kilku słowach można opisać Memoriał Marka Petrusewicza, który odbędzie się już 7 i 8 listopada na pływalni Orbita przy ul. Wejherowskiej 34 we Wrocławiu. W tym roku IFIRMA dołącza do grona partnerów wydarzenia, wspierając zawodników w drodze po nowe rekordy.
Czy można zarabiać, rozdając produkt za darmo? Brzmi ryzykownie, ale wiele startupów udowodniło, że tak! Model freemium pozwala przyciągnąć miliony użytkowników i sprawia, że część z nich z chęcią zapłaci za dodatkowe funkcje. Czym jest i jak działa freemium? O tym poniżej.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo