Zwolnienie z VAT a przepisy prawa
Co do zasady zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Zwalnia się również od podatku od towarów i usług sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 ustawy o VAT, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w art. 113 ust. 1 (art. 113 ust. 9 ustawy o VAT).
W art. 113 ust. 13 Ustawa o VAT nie wskazano usług marketingowych jako wyłączonych ze zwolnienia podmiotowego z VAT.
1) dokonujących dostaw:
- a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
- b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- – energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
- – wyrobów tytoniowych,
- – samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
- c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
- d) terenów budowlanych,
- e) nowych środków transportu,
- f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
- – preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
- – komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
- – urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
- – maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
- g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
- – pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
- – motocykli (PKWiU ex 45.4);
2) świadczących usługi:
- a) prawnicze,
- b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
- c) jubilerskie,
- d) ściągania długów, w tym factoringu;
3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Tym samym powyższy przepis stanowi, że zwolnień, o których mowa w ustępie 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.
Wobec powyższego należy wskazać, że usługi w zakresie doradztwa co do zasady nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w przepisie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.
Pojęcie usługi marketingowej
Przepis art. 113 ust. 13 ustawy o VAT nie wymienia w swym katalogu usługi marketingowej czy też doradztwa marketingowego. W punkcie 2 lit. b analizowanego przepisu wyłącznie jest mowa o doradztwie, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.
Doradztwo, to nic innego jak świadczenie usług podejmowane zazwyczaj przez wyspecjalizowany w danej dziedzinie podmiot polegające na udzieleniu porad lub opinii czy też opracowaniu strategii w zakresie postępowania.
Przykładowo, w piśmie z dnia 9 kwietnia 2015 r., wydanym przez Ministerstwo Finansów, nr PT3.8101.2.2015.AEW.1 wskazano, że Termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych, np. podatkowe, gospodarcze, czy finansowe. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych opinii, porad, np. ekonomicznych, czy finansowych.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat usług doradczych, to przeczytaj ten artykuł.
Z kolei zgodnie z Encyklopedią Zarządzania usługi marketingowe, to szereg działań marketingowych związanych z sektorem usług.
Wśród czynności wchodzących w skład usługi marketingowej można zaliczyć czynności takie jak:
- tworzenie strategii marketingowych;
- tworzenie akcji promocyjnych;
- tworzenie sloganów/tekstów reklamowych;
- koordynacja projektów marketingowych;
- prowadzenie profili w social mediach;
- tworzenie materiałów w social mediach.
Tym samym, jeśli podmiot będzie zajmować się usługami marketingowymi w postaci przykładowo prowadzeniem profili klientów w social mediach, koordynowaniem projektów marketingowych, czy też tworzeniem tekstów reklamowych, to nie można będzie ich zaliczyć do szeroko rozumianego pojęcia doradztwa.
– usługi marketingowe nie wpisują się w pojęcie doradztwa, o którym mowa w Ustawie o VAT, albowiem faktyczny zakres usług nie obejmuje czynności doradczych, a wyłącznie usługi w postaci koordynowania przykładowo strategii marketingowych.
Wobec czego, jeśli podmiot będzie wykonywać usługi marketingowe takie jak prowadzeniem profili klientów w social mediach czy też koordynowaniem projektów marketingowych, a wartość sprzedaży nie przekroczy kwoty 200 000 zł, przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 113 ust. 9 ustawy, jak również sprzedaż nie przekroczy w latach następnych kwoty 200 000 zł, to będzie mógł korzystać ze zwolnienia w roku rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej na podstawie art. 113 ust. 9 oraz w latach następnych na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
Podpisałeś umowę na świadczenie usług w mediach społecznościowych? Tutaj sprawdzisz, jak powinny być rozliczone takie przychody.
Warto jednak mieć na uwadze, że w momencie, gdy wartość sprzedaży przekroczy w proporcji kwotę 200 000 zł lub w latach następnych przekroczy 200 000 zł bądź działalność podmiotu będzie obejmować czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, to straci prawo do przedmiotowego zwolnienia podmiotowego.
Powyższe znajduje potwierdzenie przykładowo w:
- w piśmie z dnia 12 stycznia 2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, nr 0114-KDIP1-3.4012.770.2021.2.JG;
- w piśmie z dnia 30 marca 2023 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, nr 0114-KDIP1-3.4012.32.2023.2.KP;
- w piśmie z dnia 21.07.2020 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, nr 0114-KDIP1-3.4012.321.2020.2.KP;
- piśmie z dnia 13 marca 2014 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, nr IPTPP2/443-984/13-4/JN.
Podsumowanie
Jeśli prowadzisz firmę, w której świadczysz usługi marketingowe możesz swobodnie korzystać ze zwolnienia z VAT, ale tylko pod warunkiem, że Twoja wartość sprzedaży nie przekroczy kwoty 200 000 zł, przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, jak również sprzedaż nie przekroczy w latach następnych kwoty 200 000 zł. Pamiętaj również, że masz również możliwość zrezygnowania ze zwolnienia z VAT i aby tego dokonać musisz zawiadomić o zamiarze rezygnacji właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
A jeśli zastanawiasz się czy pomimo uprzedniej rezygnacji ze zwolnienia z podatku od towarów i usług w ubiegłych latach podatkowych będziesz mógł ponownie skorzystać z takiego zwolnienia? Jeśli tak, to przejdź do tego artykułu.