Media społecznościowe wpisały się w naszą rzeczywistość i niewiele osób wyobraża sobie funkcjonowanie bez nich. Nawet przeciwnicy tej formy aktywności korzystają z YouTube’a, aby np. zobaczyć jak naprawić czy uruchomić jakieś urządzenie. Dla wielu surfowanie po Internecie jest jedynie zabawą, ale dla innych to wymarzona praca i źródło dochodów. Sprawdźmy, jak zarabianie w mediach społecznościowych wygląda od strony podatkowej.
Jak może wyglądać zarabianie w mediach społecznościowych?
Tak naprawdę nie da się odpowiedzieć na to pytanie w sposób pełny i kompletny. Uogólniając, w social media można zarabiać niemal na wszystkim, ale my spojrzymy na tę tematykę z punktu widzenia działań marketingowych. Można więc zarabiać na szeroko rozumianej reklamie, publikowanej na profilach społecznościowych. Czasami ma ona postać wpisów na temat konkretnych towarów lub usług, kiedy indziej zdjęć, prezentujących zastosowanie tych przedmiotów w praktyce, albo po prostu banerów, przekierowujących np. do sklepu internetowego. Formą reklamy są też konkursy, w których można wygrać artykuły od sponsora. To tylko kilka z dostępnych możliwości i form współpracy, jakie nawiązują influencerzy z firmami zainteresowanymi promocją.
Czy przychody z takiej działalności należy opodatkować?
Odpowiedź może być tylko jedna: oczywiście tak. I to bez względu na to, czy takie czynności wykonujemy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czy też poza nią. W zależności od formy aktywności w różny sposób będą opodatkowane uzyskane przychody.
Co to są przychody z działalności wykonywanej osobiście?
Co należy rozumieć przez przychody z działalności wykonywanej osobiście dowiemy się z art. 13 ustawy o podatku dochodowym, są to m.in.:
- “przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych;
- przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c) przedsiębiorstwa w spadku,
z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.”
Jak opodatkować przychody z działalności wykonywanej osobiście?
W tym przypadku dochodzi do podpisania umowy pomiędzy stronami, w której między innymi znajdzie się informacja o sposobie wynagradzania świadczącego usługę. Najczęściej jest to umowa zlecenie lub umowa o dzieło.
Reklamodawca wchodzi w rolę płatnika, który ma za zadanie naliczenie, pobranie i odprowadzenie należnych składek ZUS i zaliczki na podatek dochodowy. Po zakończeniu roku podatkowego płatnik sporządza PIT-11 dla świadczącego usługę, który z kolei ma obowiązek wykazać przychody w składanym zeznaniu rocznym. Rodzaj składanego zeznania zależy od tego czy osoba prowadzi działalność gospodarczą, czy też nie.
Dla osób prowadzących działalność gospodarczą będzie to:
- PIT-36, jeżeli rozliczają się na zasadach ogólnych według skali podatkowej,
- PIT-37, jeżeli rozliczają się podatkiem liniowym, ponieważ wówczas z działalności składają PIT-36L, w którym nie ma możliwości wykazania innych przychodów,
- PIT-37, jeżeli opłacają zryczałtowany podatek dochodowy.
Przykład 1
Pan Krzysztof prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wykonywania usług budowlanych i jest opodatkowany na zasadach ogólnych podatkiem liniowym 19%. Podpisał umowę zlecenie na reklamowanie towarów pewnej firmy w mediach społecznościowych. Umowa nie ma związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, a więc pan Krzysztof po zakończeniu roku podatkowego złoży 2 zeznania roczne: PIT-36L z działalności gospodarczej i PIT-37 z umowy zlecenia na podstawie PIT-11 od zleceniodawcy.
Przykład 2
Pani Ania prowadzi firmę, z której przychody rozlicza na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Pani Ania podpisała umowę zlecenie na reklamowanie usług innej firmy. W składanym zeznaniu rocznym PIT-36 Pani Ania wykaże zarówno przychody z działalności gospodarczej jak również z umowy zlecenia, jedynie kwoty przychodów i kosztów znajdą się w różnych wierszach zeznania, umowa zlecenie w wierszu: “Działalność wykonywana osobiście”.
Przykład 3
Pan Jan wykonuje usługi ślusarskie, które opodatkował zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Firma produkująca szlifierki podpisała z Panem Janem umowę zlecenie na reklamowanie jej urządzeń w mediach społecznościowych. W takiej sytuacji Pan Jan po zakończeniu roku podatkowego złoży 2 zeznania roczne: PIT-28 z działalności gospodarczej i PIT-37 z umowy zlecenie, w którym wykaże przychody na podstawie PIT-11 otrzymanego od zleceniodawcy.