Przedsiębiorcy bardzo chętnie przy nabyciu samochodu wybierają leasing. Czy wiesz jak powinna zostać rozliczona sprzedaż pojazdu, który został wykupiony po leasingu przez nievatowca?
Więcej informacji na temat wykupu pojazdu z leasingu znajdziesz w naszym filmie:
Przedsiębiorcy bardzo chętnie przy nabyciu samochodu wybierają leasing. Po zakończeniu spłat rat leasingu, podatnik ma prawo do wykupu tego przedmiotu często za cenę niższą niż cena rynkowa. Jak powinna zostać rozliczona sprzedaż pojazdu, który został wykupiony po leasingu przez nievatowca?
Wykup firmowy pojazdu, umożliwi przedsiębiorcy rozliczanie wydatków (75% kosztów eksploatacyjnych w przypadku pojazdu użytkowanego w sposób mieszany, 100% kosztów, gdy pojazd jest wykorzystywany wyłącznie firmowo) związanych z wykorzystywaniem samochodu.
Wykup prywatny umożliwi przedsiębiorcy dysponowanie samochodem w majątku prywatnym. Możliwe jest również użytkowanie prywatnego pojazdu w firmie (bez konieczności przekazywania do majątku firmy jako środek trwały) oraz rozliczanie 20% kosztów eksploatacyjnych.
Sprzedaż pojazdu wykupionego z leasingu na firmę
Po wykupie pojazdu z leasingu operacyjnego, podatnik może nim dowolnie dysponować. Należy jednak pamiętać, że sprzedaż takiego pojazdu może powodować powstanie obowiązku podatkowego.
Środek trwały
Jeśli pojazd po wykupie w działalności gospodarczej został wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz był użytkowany jako pojazd firmowy to jego późniejsza sprzedaż będzie rodzić obowiązek podatkowy jedynie na gruncie podatku dochodowego. Oznacza to, że zarówno w przypadku sprzedaży na rzecz firmy jak i osoby fizycznej, podatnik będzie zobowiązany do wystawienia rachunku lub faktury i rozliczenia takiej sprzedaży jako przychodu działalności.
Środek trwały jest to rzeczowy składnik przedsiębiorstwa, którego okres użytkowania jest dłuższy niż rok, jego wartość przekracza 10 000 zł oraz jest kompletny i zdatny do użytku.
W przypadku podatnika zwolnionego z VAT rzeczona wartość jest kwotą brutto.
W ewidencji Środków trwałych można również uwzględnić składniki, które wartością nie przekraczają kwoty 10 000 zł (nie jest to obowiązkowe), uznaje się je wtedy za niskocenne środki trwałe.
Wyposażenie lub towar handlowy
Jeśli natomiast rzeczony pojazd nie był środkiem trwałym w firmie to jego sprzedaż może generować szersze konsekwencje podatkowe.
W myśl art.113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret trzeci ustawy o VAT, sprzedaż używanych pojazdów, które nie zaliczają się do środków trwałych jest wyłączona spod zwolnienia podmiotowego. Oznacza to, że podatnik zwolniony z VAT, chcąc sprzedać pojazd będący wyposażeniem firmy lub jego towarem handlowym, zobowiązany będzie do rejestracji jako czynny podatnik VAT.
Rejestracji należy dokonać przed wykonaniem pierwszej takiej sprzedaży oraz wystawiając fakturę sprzedaży na taki pojazd należy doliczyć podatek VAT.
Klienci serwisu ifirma.pl, interaktywny wniosek VAT-R znajdą na swoim koncie. Szczegółowa instrukcja jak wypełnić wniosek w przypadku utraty prawa do zwolnienia znajduje się tutaj.
Sprzedaż pojazdu a kasa fiskalna
Sprzedaż środków trwałych na rzecz osób fizycznych została zwolniona z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej. Ze zwolnienia można skorzystać również wtedy, gdy podatnik ewidencjonuje już obrót na kasie rejestrującej.
Natomiast sprzedaż pojazdu jako towaru handlowego obliguje już do rejestracji takiej dostawy na kasie fiskalnej, jeśli odbywa się ona na rzecz osoby prywatnej.
Jeśli przedsiębiorca posiada kasę fiskalną, to do sprzedaży pojazdu, będącego towarem handlowym, osobie nieprowadzącej działalności będzie należało wystawić paragon fiskalny.
Limit ten liczony jest proporcjonalnie w skali roku, jeśli pierwsza transakcja na rzecz osoby fizycznej miała miejsce w trakcie roku:
20 000 zł / 365 dni x liczba dni od pierwszej transakcji do końca roku
Przedsiębiorcy, którzy przekroczą limit zwolnienia z kasy fiskalnej mają obowiązek w ciągu dwóch pełnych miesięcy rozpocząć rejestrowanie sprzedaży na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych na kasie.
Jeśli sprzedaż jest dokonywana na rzecz osoby fizycznej, a przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia ewidencjonowania na kasie fiskalnej to na życzenie klienta musi on wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż. W przypadku braku takiej prośby ze strony klienta należy prowadzić ewidencję sprzedaży bezrachunkowej.
Sprzedaż pojazdu wykupionego z leasingu do majątku prywatnego
Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą może również dokonać wykupu pojazdu z leasingu do majątku prywatnego.
Należy jednak pamiętać, że zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o PIT, źródłem przychodu jest odpłatne zbycie innych rzeczy, jeżeli nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.
W takim przypadku, jeśli sprzedaż nastąpi przed upływem 6 miesięcy od miesiąca następnego po miesiącu wykupu będzie należało wykazać przychód w majątku prywatnym.
Przykład 1:
Pan Andrzej prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i w styczniu 2019 roku zakończył leasing operacyjny samochodu osobowego i wykupił go prywatnie. Samochód był używany przez Pana Andrzeja prywatnie, po czym w grudniu 2020 roku postanowił go sprzedać. Sprzedaż tego samochodu nie będzie rodziła obowiązków podatkowych w jego działalności, ponieważ pojazd został wykupiony do majątku prywatnego, a ponieważ sprzedaż nastąpiła po upływie 6 miesięcy od wykupu, nie będzie to stwarzało obowiązku wykazania przychodu w majątku prywatnym Pana Andrzeja.
Przykład 2:
W marcu 2020 roku Pani Halina wykupiła samochód, który leasingowała w swojej firmie. Pojazd został wykupiony do majątku prywatnego Pani Haliny sprzedany w kwietniu tego samego roku. Pojazd nie był używany w działalności, dlatego Pani Halina powinna jedynie wykazać przychód ze sprzedaży takiego pojazdu w swoim zeznaniu rocznym w punkcie “Inne Źródła”.
Podsumowanie
Kiedy zbliża się termin wykupu pojazdu z leasingu operacyjnego, warto zastanowić się w jaki sposób chcemy dalej posługiwać się takim pojazdem, ponieważ każda decyzja może mieć swoje konsekwencje podatkowe.
Poniżej tabela podsumowująca treść artykułu:
Wykup pojazdu z leasingu
Prywatny
Firmowy
działanie
skutek
działanie
skutek
sprzedaż do 6 miesięcy od wykupu
obowiązek wykazania przychodu w majątku prywatnym
sprzedaż środka trwałego z działalności
należy wystawić dokument sprzedaży oraz wykazać w działalności gospodarczej. Brak obowiązku rejestracji do VAT
sprzedaż po upływie 6 miesięcy od wykupu
brak obowiązku opodatkowania przychodu prywatnie
Sprzedaż towaru handlowego/wyposażenia na rzecz innej firmy
wymaga rejestracji jako czynny podatnik VAT oraz naliczenia VAT przy sprzedaży
Należy wystawić fakturę VAT, a co za tym idzie naliczyć podatek VAT oraz wykazać przychód
Sprzedaż towaru handlowego/ wyposażenia na rzecz osoby fizycznej
wymaga rejestracji jako czynny podatnik VAT oraz naliczenia VAT przy sprzedaży
w przypadku posiadania kasy fiskalnej należy wystawić paragon
w przypadku korzystania ze zwolnienia z kasy fiskalnej należy upewnić się, że limit zwolnienia nie zostanie przekroczony oraz wystawić fakturę imienną lub prowadzić ewidencję sprzedaży bezrachunkowej
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Sprzedaż pojazdu wykupionego z leasingu - omówione zagadnienia:
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Event marketing to skuteczny sposób na budowanie relacji z konsumentami. Zarówno wydarzenia na żywo, jak i te online, umożliwiają markom tworzenie niezapomnianych doświadczeń. Eventy pozwalają na prezentację wartości i wizji marki w sposób angażujący i atrakcyjny dla odbiorców. Dlatego też, w miarę jak technologia i preferencje konsumentów ewoluują, wydarzenia stają się nieodłącznym elementem strategii marketingowych wielu firm.
Tworzenie papierowych list zakupów, czy noszenie ze sobą podręcznego notatnika, jeszcze do niedawna nie było niczym zadziwiającym. Jednak wraz z rozwojem technologicznym tradycyjne metody zapisywania myśli, pomysłów i spostrzeżeń przeszły do historii.
W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za sobą, ale nadal możemy mówić o istnieniu setek aktywnych platform społecznościowych, z których każda ma unikalne cechy i zastosowania. Tak więc w dobie dominacji gigantów mediów społecznościowych takich jak Facebook, TikTok, YouTube czy Instagram wiele firm zastanawia się: czy warto inwestować czas i zasoby w mniej popularne platformy?
Zatrudniasz pracowników niepełnosprawnych i otrzymujesz na nich dofinansowanie? Sprawdź, jak takie refundacje powinny być rozliczone w przypadku różnych form opodatkowania.
Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo