Sprzedaż społecznościowa jako sposób na pozyskanie nowych klientów
Media społecznościowe stały się nieodłącznym elementem prowadzenia biznesu. Umożliwiają one prowadzenie social sellingu i dotarcie do dopasowanej grupy docelowej.
W ten sposób stworzysz ofertę, dzięki której zdobędziesz nowych klientów i zwiększysz zyski w swojej firmie. Podpowiadamy, jak możesz wykorzystać sprzedaż społecznościową na swoją korzyść.
Sprzedaż spolecznościowa opiera się na budowaniu relacji z potencjalnymi klientami. To działania sprzedażowe prowadzone za pomocą mediów społecznościowych.
Sprzedaż społecznościowa staje się coraz ważniejsza w relacjach B2B i B2C ze względu na rozwój e-commerce i zmieniające się nawyki zakupowe.
Do głównych korzyści wynikających z social sellingu zalicza się: zwiększenie sprzedaży i lojalności klientów, skrócenie ścieżki zakupowej i usprawnienie procesu sprzedaży, budowanie wiarygodnego wizerunku i długotrwałych relacji, podtrzymywanie zaangażowania klientów, dostarczanie danych do tworzenia skutecznej strategii biznesowej, niskie koszty prowadzenia działań w social mediach.
Sprzedaż społecznościowa to nowoczesne i skuteczne narzędzie pozyskiwania klientów, szczególnie dla MŚP. Pozwala rozwijać firmę, zwiększać sprzedaż oraz budować autorytet eksperta. Kluczowe jest świadome planowanie działań i dostosowanie ich do specyfiki odbiorców, aby skutecznie wyróżnić się na rynku.
Czym jest sprzedaż społecznościowa?
Sprzedaż społecznościowa (social selling) to praktyka marketingowa, którą prowadzi się poprzez różne platformy społecznościowe. Polega na nawiązywaniu kontaktu z potencjalnymi konsumentami, budowaniu z nimi relacji, która doprowadzi finalnie do sprzedaży produktu, usługi.
Wraz z rozwojem handlu elektronicznego i zmianie w zachowaniach konsumentów, sprzedaż społecznościowa stała się ważnym elementem w relacjach B2B czy B2C.
Korzyści social sellingu
Dlaczego social selling zaczyna odgrywać kluczową rolę w procesach sprzedażowych firm? Wynika to z wymiernych efektów, które wynikają z tej strategii. Są to np.:
Większa sprzedaż;
Pozyskanie lojalnych klientów;
Skraca ścieżkę zakupową klienta, usprawniając cały proces;
Sposób na budowanie pozytywnego kapitału marki – wiarygodnego wizerunku i tworzeniu długotrwałych relacji z klientami, kontrahentami;
Dotarcie do klienta to nie wszystko, równie ważne jest zaangażowanie i faktyczne podejmowanie przez niego działań. Sprzedaż społecznościowa ma potencjał, aby podtrzymywać zainteresowanie konsumentów i zachęcać do skorzystania z Twoich usług;
Zbieranie danych w ramach social sellingu umożliwia tworzenie skutecznej strategii biznesowej;
Niski koszt – prowadzenie profilu w mediach społecznościowych jest darmowe, a także wiele czynności związanych ze strategią sprzedażową są stosunkowo tanie.
Wady social sellingu
Nie jest to jednak rozwiązanie pozbawione wad. Należą do nich np.:
Duża konkurencja – wiele firm dostrzega potencjał tego rozwiązania, w związku z tym rynek staje się coraz bardziej nasycony. Przez to wyróżnienie się i osiągnięcie przewagi konkurencyjnej może być wyzwaniem. Organiczne pozyskiwanie leadów może w pewnym momencie okazać się niewystarczające. Z tego względu, warto zaplanować budżet finansowy, który pokryje koszty reklam płatnych, które mogą pomóc uskutecznić nasze działania marketingowe.
Negatywne opinie użytkowników – media społecznościowe pozwalają na swobodne wyrażanie opinii przez korzystające z nich osoby (zakładając, że nie naruszają regulaminu). Dlatego też musisz liczyć się, że Twój produkt, usługa czy publikowane treści nie przypadną wszystkim do gustu i może to dobitnie wyrazić publicznie. Ważne, abyś sprawnie reagował(a) na takie działania, dbał o jakość obsługi klienta i wykazywał(a) się proaktywną postawą, aby naprawiać możliwe błędy (które mogą zdarzyć się każdemu). To istotny aspekt, który może znacząco wpłynąć na wizerunek Twojego przedsiębiorstwa.
Jak wykorzystać sprzedaż społecznościową w swojej firmie?
Stworzenie efektywnego procesu sprzedażowego wymaga wiele czasu i wysiłku. Jednak efekty, które możesz osiągnąć, są z pewnością tego warte. Jakie działania powinieneś(aś) podjąć, aby skuteczniej realizować cele strategiczne firmy i zmaksymalizować swoje zyski?
W celu monitorowania sieci i bycia na bieżąco ustaw Alerty Google. Dzięki nim będziesz otrzymywać powiadomienia na wybrane przez Ciebie hasła (marki, produkty, osoby), co dostarczy Ci cennych danych.
Skup się na konkretnej grupie docelowej i staraj się ją jak najlepiej zrozumieć. W ten sposób będzie Ci łatwiej tworzyć spersonalizowane komunikaty, które angażują odbiorców.
Bądź obecny(a) na platformach społecznościowych, forach, grupach powiązanych z obszarem, którym się zajmujesz. Są to obszerne źródła informacji o możliwych problemach, potrzebach, opiniach, które możesz później wykorzystać w swoich działaniach.
Pamiętaj, aby jasno przedstawić USP w swojej komunikacji marketingowej. Na jej podstawie możesz dostarczać nie tylko towar, usługę, ale unikatową wartość (czyli tego, czego szukają Twoi klienci). Wiarygodny wizerunek buduj również poprzez dzielenie się wartościowymi treściami innych, sprawdzonych użytkowników, tworzenie własnych, merytorycznych materiałów, aby umocnić swoją pozycję jako ekspert.
Nawiązuj interakcje z użytkownikami, którzy obserwują Cię na mediach społecznościowych. Odpowiadaj na ich pytania, komentarze, możesz w kolejnych postach nawiązywać do poruszanych przez nich kwestii. Bądź pomocny i dostarczaj informacji, których potrzebują konsumenci.
Twórz wartościowe treści. Możesz prowadzić branżowego bloga, napisać e-booka poruszającego temat z Twojej branży, zorganizować webinar, nagrać film lub podcast itd. To również pozwala na stawianie się w roli specjalisty w dziedzinie. Stworzone materiały udostępniaj na swoich mediach społecznościowych.
Nie ograniczaj się do jednej platformy społecznościowej, aczkolwiek nie oznacza to, że musisz być wszędzie. Kanał komunikacji powinien być dopasowany do profilu firmy oraz odbiorców, do których chcesz dotrzeć. Jeżeli wybrałeś(aś) swoje miejsca w Internecie, pamiętaj, aby publikowane treści różniły się od siebie. Gdzie indziej skuteczniejsze będzie dodanie grafiki, gdzie indziej artykułu, a w trzecim miejscu – krótkiego filmu.
Niezależnie od rodzaju platformy, którą wybierzesz do promocji swojej firmy, musisz prawidłowo zoptymalizować swój profil. Podstawowymi kwestiami, na które powinieneś/powinnaś zwrócić uwagę to m.in. profesjonalne zdjęcie profilowe, umieszczenie linku do swojej strony internetowej, dane kontaktowe, publikuj angażujące treści.
Buduj społeczność – zachęcaj do kontaktu i dyskusji między użytkownikami. Możesz np. Założyć grupę na Facebooku, na której klienci mogą dzielić się swoimi opiniami, doświadczeniami.
Skorzystaj z narzędzia Social Selling Index, który mierzy potencjał sprzedażowy w sieci LinkedIn. Na wartość tego wskaźnika wpływają wspomniane wcześniej: budowanie profesjonalnego wizerunku i relacji, angażowanie społeczności, pozyskiwanie kontaktów. Innymi miernikami, na które warto zwrócić uwagę to np. zwiększenie liczby odwiedzin lub zaangażowania użytkowników, przyrost liczby polubień w danym okresie/od rozpoczęcia kampanii.
Rozpocznij sprzedaż wielokanałową, dzięki której klienci będą mogli dokonać zakupu nie tylko przez stronę internetową, ale również platformy e-commerce oraz media społecznościowe.
Rozważ współpracę np. na zasadzie marketingu afiliacyjnego z twórcami internetowymi, którzy dzięki swojej obszernej grupie odbiorców w social mediach mogą wypromować Twoje produkty i markę.
Przeznacz część budżetu na zainwestowanie w płatną promocję, która może pomóc Ci zwiększyć rozpoznawalność firmy, a także sprzedaż.
Sprzedaż społecznościowa – podsumowanie
Reasumując, social selling to dynamicznie rozwijający się kanał sprzedażowy, który stwarza wiele możliwości dla małych i średnich firm. Warto wykorzystać tę tendencję do pozyskiwania nowych klientów, wejścia na nowy rynek, generowania zysków i kreowania wizerunku eksperta w sieci. Takie działanie z pewnością zaprocentuje na przyszłość.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czym jest sprzedaż społecznościowa?
Sprzedaż społecznościowa to wykorzystanie mediów społecznościowych do budowania relacji i sprzedaży produktów lub usług.
Jakie są zalety sprzedaży społecznościowej?
Zalety sprzedaży społecznościowej to większa sprzedaż, pozyskanie lojalnych klientów, skrócenie ścieżki zakupowej, budowanie pozytywnego wizerunku marki, dotarcie do klientów i zbieranie danych, oraz relatywnie niski koszt prowadzenia działań.
Jakie są wady sprzedaży społecznościowej?
Wady sprzedaży społecznościowej to duża konkurencja na rynku i potencjalne negatywne opinie użytkowników.
Jak można wykorzystać sprzedaż społecznościową w swojej firmie?
Warto skupić się na konkretnej grupie docelowej, tworzyć wartościowe treści, angażować się w interakcje z użytkownikami, budować społeczność, zoptymalizować profile w mediach społecznościowych, rozważyć sprzedaż wielokanałową, współpracować z twórcami internetowymi oraz inwestować w płatne promocje.
Autorka treści poruszających tematykę zarówno biznesową, e-commercową, oraz księgową. W tekstach tworzonych na ifirma.pl dąży do kreatywnego, ale też zrozumiałego omówienia często zawiłych aspektów z obszaru ekonomii, ułatwiając przedsiębiorczym osobom stawianie pierwszych kroków w świecie biznesu. Jako absolwentka Rachunkowości i Controllingu, przekłada zdobytą wiedzę również na praktyczne działania, które przybliża czytelnikom w formie efektywnych rozwiązań. Na co dzień przyjmuje analityczną perspektywę, przemieniając nawet pozornie zwyczajne otoczenie w cenne źródło inspiracji.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Wstęp Świadczenie usług poza terytorium kraju wymaga znajomości zasad zawartych w Dyrektywie 2006/112/WE RADY z dnia 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej oraz ustawie o podatku VAT, na podstawie których określa się w jakim państwie usługa jest opodatkowana i kto jest płatnikiem podatku. Dodatkowo w związku z tym, iż zmienił się […]
Nowości/ulepszenia: data zmiana 02.09.2025 Dobieranie języka faktury na podstawie kraju kontrahenta Wystawianie faktury zaliczkowa i końcowa w metodzie kasowej VAT Ewidencja zużycia paliwa Aktualizacja kodów zawodu przedsiębiorcy Możliwość dodania kont bankowych w formacie innym niż IBAN Połączenie z kontrahentem, automatyczne rozliczanie dokumentów przy transakcjach bankowych Obsługa korekt faktur w rozrachunkach faktury krajowej Powiadomienie o niezaksięgowanych […]
Samo zainstalowanie WooCommerce w WordPressie jeszcze nie wystarczy, żeby prowadzić sprawnie działający i funkcjonalny dla użytkowników sklep internetowy. Do dobrego e-commerce potrzebne są wtyczki, które rozszerzą opcje e-sklepu i sprawią, że stanie się bardziej atrakcyjny dla klientów. Żeby jednak nie przesadzić i nie obniżyć wydajności platformy, trzeba te wtyczki wybierać rozsądnie.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo