Podatek VAT w Niemczech został wprowadzony w 1968 roku. Jego zasady zostały oparte o zasady obowiązujące w Unii Europejskiej. Kontrolę nad kwestiami związanymi z VAT pełni Niemieckie Ministerstwo Finansów.
Zagraniczne firmy lub przedsiębiorcy – nierezydenci, świadczący usługi lub dostarczający towary lokalnym firmom/konsumentom w Niemczech, mogą być zmuszeni do zarejestrowania swojej działalności gospodarczej dla niemieckiego podatku VAT. W związku z tym będą musiały przestrzegać niemieckich zasad dotyczących podatku VAT, w tym fakturowania i stawek VAT, jak również odprowadzać należny niemiecki podatek VAT.
Czy powinieneś zarejestrować się do niemieckiego VAT?
Istnieje szereg sytuacji handlowych, które zazwyczaj wymagają od zagranicznego przedsiębiorcy zarejestrowania się w niemieckim urzędzie skarbowym. Są one zgodne z ogólnymi zasadami VAT UE i obejmują:
- import towarów do Niemiec z innego kraju, zarówno z UE, jak i spoza UE,
- przemieszczanie towarów pomiędzy Niemcami a innymi państwami członkowskimi UE (dostawy wewnątrzwspólnotowe), zarówno w formie sprzedaży (wysyłki), jak i zakupu (przyjazdy),
- kupno i sprzedaż towarów w Niemczech,
- sprzedaż towarów przez internet konsumentom z Niemiec, z uwzględnieniem niemieckiego progu rejestracji VAT dla sprzedaży na odległość,
- przechowywanie towarów w magazynie konsygnacyjnym,
- organizowanie wystaw, imprez lub szkoleń na żywo w Niemczech,
- jeśli firma nie jest podatnikiem VAT, ale korzysta z usług w Niemczech w ramach zasady odwrotnego obciążenia,
- samodzielna dostawa towarów,
- sprzedaż usług oraz wysyłkową sprzed.ż towarów przez internet konsumentom z Niemiec po przekroczeniu limitu o równowartości 10.000 EUR
UWAGA!
Przedsiębiorcy świadczący usługi oraz sprzedający towary przez internet dla konsumentów z UE, których obroty z tej sprzedaży przekroczą 42 000 zł (łącznie dla wszystkich krajów) zamiast rejestrować się do niemieckiego VAT, mogą zarejestrować się do VAT OSS, o którym więcej przeczytasz w artykule: Jesteś sprzedawcą internetowym? Przygotuj się na VAT OSS
Format niemieckiego numeru VAT
Ogólny format niemieckiego numeru VAT to: DE 123456789.
Urząd skarbowy dzieli numer VAT na dwa: jeden dla celów sprawozdawczości VAT i ogólnej korespondencji; drugi dla celów identyfikacji dla firm dokonujących transakcji transgranicznych w UE (dostawy wewnątrzwspólnotowe).
Kod kraju: DE
Liczba znaków: 9
Format: DE 123456789
Jak uzyskać niemiecki numer VAT?
Wniosek o nadanie numeru VAT należy złożyć w odpowiednim urzędzie skarbowym. Urząd ten zależy od tego, gdzie znajduje się siedziba zagranicznego przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwa spoza UE, które chcą się zarejestrować, muszą złożyć wniosek w urzędzie skarbowym w Berlinie.
Urząd skarbowy wymaga podania danych wnioskodawcy, a także zazwyczaj wyciągu z umowy spółki. Urząd skarbowy może zadać dodatkowe pytania, jeśli przedsiębiorstwo ma ograniczoną historię handlową i/lub handluje towarami podatnymi na oszustwa związane z podatkiem VAT.
Stawki VAT w Niemczech
Aktualne stawki VAT w Niemczech przedstawiają się następująco:
19% | standardowa |
|
7% | obniżona |
|
0% | zerowa |
|
Tylko trzy stawki VAT, podobnie jak w Niemczech, obowiązują w sąsiednim państwie – sprawdź również nasz tekst o VAT na Słowacji.
Cała firma
w jednym miejscu?
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
- Osobista księgowa
- Fakturowanie
- Dokumenty
- Rozliczenia
- E-commerce
- Raporty
Najważniejsze pytania
-
Niemiecki VAT - kiedy należy się zarejestrować?
Istnieje szereg sytuacji handlowych, które zazwyczaj wymagają od zagranicznego przedsiębiorcy zarejestrowania się w niemieckim urzędzie skarbowym, m.in.:- import towarów do Niemiec z innego kraju, zarówno z UE, jak i spoza UE,
- kupno i sprzedaż towarów w Niemczech,
- jeśli firma nie jest podatnikiem VAT, ale korzysta z usług w Niemczech w ramach zasady odwrotnego obciążenia.
-
Jaki jest format niemieckiego VAT?
Ogólny format niemieckiego numeru VAT to: DE 123456789. Urząd skarbowy dzieli numer VAT na dwa: jeden dla celów sprawozdawczości VAT i ogólnej korespondencji; drugi dla celów identyfikacji dla firm dokonujących transakcji transgranicznych w UE (dostawy wewnątrzwspólnotowe).
Dodaj komentarz
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.