Krajowy system e-faktur

Krajowy System e-Faktur – dla kogo i od kiedy?

krajowy system e-faktur

Chcesz się dowiedzieć jak będzie działał Krajowy System e-Faktur? Zapraszamy do lektury.

Pod nazwą KSeF, kryje się Krajowy System e-Faktur. Do tej pory był on dobrowolny, od 1 lipca 2024 staje się już obowiązkowy.

KSeF w pigułce – kluczowe informacje o KSeF w formie video:

 

Krajowy System e-Faktur – czym jest KSeF?

E-Faktura jest fakturą elektroniczną funkcjonującą obok faktur papierowych i obecnie występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych. Faktura ustrukturyzowana – bo tak jest nazywana e-Faktura – będzie wystawiana i otrzymywana za pośrednictwem systemu teleinformatycznego nazwanego Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF).

KSeF – od kiedy będzie obowiązkowy?

Przypomnijmy, że KSeF to rządowa platforma do wystawiania faktur ustrukturyzowanych. Krajowy System e-Faktur ma kompleksowo odpowiadać za proces wystawiania, przesyłania, otrzymania i przechowywania faktur ustrukturyzowanych (e-Faktur).

Od momentu, w którym przedsiębiorcy będą mieli obowiązek wystawiania faktur w KSeF, każda faktura będzie wizualnie wyglądała tak samo. Wystawione e-Faktury będą archiwizowane w bazie KSeF.

Z technicznej strony wprowadzone e-Faktury trafią najpierw na serwery KSeF, gdzie zostaną zweryfikowane pod kątem poprawności w strukturze logicznej. Jeśli system nie wykryje błędów, przyjmie dokument. Cały proces ma się odbywać w czasie rzeczywistym, tj. kontrahent powinien móc odebrać fakturę w ciągu kilku minut.

Faktur wprowadzonych do KSeF (przyjętych przez system) nie da się edytować. W rezultacie jedynie wystawienie korekty unieważni błędną fakturę. Każda faktura wystawiona w KSeF otrzyma numer identyfikacyjny, na podstawie którego będzie rozpoznawana zarówno u sprzedawcy, jak i odbiorcy faktury.

KSeF będzie przechowywał faktury przez 10 lat, czyli 5 lat dłużej niż następuje przedawnienie zobowiązania podatkowego.

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku wystawiania faktur dla osób prywatnych (konsumentów) poprzez KSeF, ale będą mogli robić to dobrowolnie. Jeżeli się na to zdecydują, mają obowiązek zapewnić kupującemu dostęp do wystawionej faktury, chyba że nabywca zwolni go z tego obowiązku. Dostęp ma być zapewniony poprzez kod QR przekazywany klientowi.

W razie awarii KSeF przedsiębiorca będzie miał możliwość wystawienia faktury offline i dostarczenia jej następnego dnia roboczego do systemu. Ponadto rząd przewidział, że okres dostosowania się firm do nowych wymogów potrwa do końca roku 2024. W związku z tym zdecydował, że ewentualne sankcje będą stosowane dopiero od 1 stycznia 2025.

KSeF – dodatkowe ustalenia
  • paragony fiskalne z NIP będą uznawane za faktury uproszczone do 31 grudnia 2024, czyli do końca roku 2024 można je wystawiać poza KseF;
  • systemem e-Faktur nie zostaną objęte faktury wystawiane w procedurach OSS i IOSS;
  • z systemu zostaną wyłączone bilety spełniające funkcję faktury (w tym paragony na autostradach płatnych), będzie można je wystawić poza KseF bez ograniczeń czasowych;
  • z obiegu zostaną wycofane noty korygujące (jedynym sposobem poprawienia faktury będzie faktura korygująca);
  • skrócenie podstawowego terminu zwrotu VAT z 60 do 40 dni;
  • brak konieczności wystawiania duplikatów faktur — nie będzie możliwości zagubienia lub zniszczenia e-Faktury.
  • W związku z obowiązkowym KSeF, przedsiębiorcy nie będą już mieli obowiązku przesyłania na żądanie organów podatkowych JPK_FA, jednak dojdą inne obowiązki związane m.in. z:

    Fakturę w KSeF będzie można wystawić:

    1. z wykorzystaniem bezpłatnych narzędzi od Ministerstwa Finansów,
    2. przy użyciu programów komercyjnych, np. IFIRMA.

    Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
    Komentarze czytelników
    1. 9 grudnia 2021 o 05:13
      Piotr

      Czy program do fakturowania od iFirma będzie zintegrowany z tym Krajowym Systemrm e-Faktur?

    2. 23 grudnia 2021 o 14:59
      Ifirma

      Obecnie trwają prace dostosowawcze do wymogów KSSeF. Listę zmian w aplikacji tutaj.

    3. 9 marca 2022 o 13:23
      Liliana

      Czy system dotyczy tyko firm zarejstrowanych w polsce?

    4. 9 marca 2022 o 13:25
      Liliana

      Czy od 01.01.2023 obowiazek dotyczy tez firm zagraniczych (zarejestrowanych na terenie Unii) posiadajacych dodatkow zarejestowany polski numer VAT ?

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce