Co można załatwić przez ePUAP: zawieszenie działalności gospodarczej

zawieszenie dzialalności online: jak zawiesić działalność przez epuap

Jak zawiesić działalność przez ePUAP? Kto i na jak długo może zawiesić swoją działalność? Zapraszamy do lektury.

Zawieszenie działalności gospodarczej w pewnych okolicznościach niesie ze sobą wiele korzyści. Jeśli twój biznes ma charakter sezonowy, straciłeś płynność finansową, potrzebujesz przerwy od pracy w związku z kwestiami zdrowotnymi, chcesz w pełni poświęcić się opiece nad dzieckiem lub po prostu odpocząć, będzie to świetna opcja, która umożliwi ci nie tylko zatroszczenie się o inne sfery swojego życia, ale też poczynienie pewnych oszczędności.

Dzięki usługom dostępnym na ePUAP – elektronicznej platformie do kontaktu z organami administracji publicznej możesz to zrobić w pełni zdalnie – bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów, bezpiecznie i szybko.  

Zawieszenie działalności online

Profil zaufany – jak założyć? 

Istnieje kilka, równie skutecznych sposobów uzyskania elektronicznego podpisu do załatwiania spraw urzędowych online. Pierwszy z nich to osobiste uwierzytelnienie, którego dokonać można w jednej z placówek potwierdzających. Wśród nich znajdują się m.in. urzędy gmin, urzędy miast, starostwa powiatowe, oddziały ZUS, urzędy skarbowe oraz  placówki pocztowe. Chcąc jednak maksymalnie uprościć cały proces, można skorzystać z form dostępnych online. Te ostatnie to: 

  • uwierzytelnienie przez internetowe konto bankowego – uczynić to mogą klienci Banku Ochrony Środowiska (BOŚ Bank), Powszechnej Kasy Oszczędności Bank Polski (PKO BP), Banku Polska Kasa Opieki (Bank Pekao), Inteligo oraz Banków Spółdzielczych z Grupy BPS;
  • uwierzytelnienie z zastosowaniem aplikacji eDO App oraz e-dowodu (zbliżeniowo);
  • uwierzytelnienie kwalifikowanym podpisem elektronicznym

Zawieszenie działalności – co warto wiedzieć? 

Zawiesić działalność może jedynie przedsiębiorca niezatrudniający pracowników, a więc podmiotów, z którymi podpisano umowę o pracę. Umowy cywilnoprawne nie uniemożliwiają mu zatem skutecznego zawieszenia prowadzonej przez niego działalności.

Co więcej, z możliwości tej skorzystać mogą również przedsiębiorcy, których wszyscy pracownicy przebywają na urlopie macierzyńskim lub wychowawczym.

Jeśli działalność prowadzona jest w formie spółki, jej zawieszenie możliwe będzie o tyle, o ile decyzję o tym kroku podejmą wszyscy wspólnicy. 

Dlaczego jednak warto rozważyć zawieszenie swojej działalności? W pierwszej kolejności jest to szansa na zminimalizowanie ryzyka biznesowego w okolicznościach, które nie służą rozwojowi działalności. To też sposób na uniknięcie kosztów związanych z prowadzeniem firmy – w czasie zawieszenia działalności ustaje bowiem obowiązek opłacania składek ZUS, uiszczania zaliczek na podatek dochodowy oraz składania deklaracji VAT, co może mieć duże znaczenie w trudnych sytuacjach finansowych.

W końcu to możliwość oderwania się od obowiązków związanych z prowadzeniem własnego biznesu, na rzecz innych, każdorazowo odmiennych sytuacji życiowych – ustawodawca nie ogranicza przedsiębiorców w zakresie przyczyn, wraz z którymi powstaje możliwość zawieszenia działalności.

Okres zawieszenia działalności zależy od decyzji samego podmiotu gospodarczego. Zgodnie bowiem z treścią art. 23. ustawy Prawo przedsiębiorców: 

 

Przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na czas nieokreślony albo określony, nie krótszy jednak niż 30 dni.

Jak zawiesić działalność przez ePUAP?

Wniosek o zawieszenie działalności przez ePUAP można złożyć online, logując się do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej za pomocą profilu zaufanego. Po uwierzytelnieniu tożsamości i przekierowaniu do panelu przedsiębiorcy można już wybrać opcję zawieszenia działalności gospodarczej. Wnioskiem właściwym w tym zakresie na ePUAP jest CEIDG-1.

Poniżej znajduje się instrukcja wypełnienia go krok po kroku, z uwzględnieniem kwestii, które mogą nasuwać pewne wątpliwości: 

  • sekcja 01. – w tym miejscu należy zaznaczyć „wniosek o zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej”;
  • sekcja 03.– wymaga wskazania identyfikatorów PESEL, NIP, REGON, nazwiska, imienia i daty urodzenia;
  • sekcja 04. – należy w niej wskazać miejsce zamieszkania i miejsce zameldowania;
  • sekcja 06. – w tym miejscu należy wskazać pełną nazwę firmy;
  • sekcja 07. – to miejsce na wskazanie skróconej nazwy firmy;
  • sekcja 10. – należy wskazać adres siedziby działalności;
  • sekcja 11. – jeżeli firma posiada jeszcze inne placówki, jest to miejsce na wskazanie informacji, które ich dotyczą; 
  • sekcja 13.– chcąc zadeklarować dalsze ubezpieczenie w ramach KRUS, należy uzupełnić właściwe dane w tej sekcji;
  • sekcja 14. – jest kluczowa w razie chęci zawieszenia działalności gospodarczej – w tym miejscu wskazuje się datę zawieszenia działalności i ewentualną chęć skonkretyzowania daty wznowienia jej prowadzenia;
  • sekcja 15. – w tym miejscu oznaczyć można termin, w którym planuje się wznowić działalność (choć jego wskazanie nie jest obligatoryjne);
  • sekcja 17.– przeznaczona jest do uzupełnienia danych właściwego dla danego przedsiębiorcy naczelnika urzędu skarbowego;
  • sekcja 26. – to przestrzeń na wskazanie rachunków bankowych, z którymi związana jest zawieszana działalność gospodarcza;
  • sekcja 29. – to miejsce na oznaczenie rodzaju i ilości załączników dołączanych do wniosku. 

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Jak założyć profil zaufany?

    Profil zaufany założyć można, zgłaszając się do jednego z punktów potwierdzających lub przez internet, logując się przez system bankowy, korzystając z e-dowodu i aplikacji eDO App albo z kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

  2. 🔸Jak zawiesić działalność online?

    Działalność online zawiesić można, wypełniając wniosek CEIDG-1.

  3. 🔸Jak zawiesić działalność przez profil zaufany?

    Działalność gospodarczą można zawiesić, logując się przez profil zaufany na stronie internetowej CEIDG.

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość