|
|
5 minut czytania

Co to są zdjęcia stockowe?

Przejdźmy do kolejnego typu produktów, które można sprzedawać online. W tym sposobie zarówno profesjonaliści, jak i amatorzy mogą zarobić dodatkowe pieniądze.

zdjęcia stockowe

Zdjęcia stockowe - omówione zagadnienia:

Pokaż więcej ↓

Mowa oczywiście o zdjęciach stockowych. Czym one są i w jaki sposób można na nich zarabiać? Wytłumaczymy to w poniższym artykule.

Co to są zdjęcia stockowe i kto je robi?

Czym są zdjęcia stockowe? Najłatwiej wytłumaczyć, że są to wysokiej jakości obrazy cyfrowe. Użytkownicy mogą z nich korzystać w celach prywatnych lub komercyjnych. Nie można natomiast ich odsprzedawać. Zdjęcia stockowe mają szerokie zastosowanie, zarówno na własny użytek, jak i do celów promocyjnych, czy marketingowych.

Zdjęcia wykonywane są przez fotografów profesjonalnych, jak również amatorów. Współpracują oni z agencjami, które zajmują się udostępnianiem zdjęć stockowych odbiorcom. Ze względu na stałe zapotrzebowanie na tego typu produkty, wielu fotografów wciąż ma szansę na zarobek z tego tytułu.

Co to są licencje na zdjęcia stockowe?

Banki zdjęć poprzez udzielenie licencji uzyskują od fotografów prawa do korzystania z ich zdjęć. Oznacza to, że banki zdjęć otrzymują jedynie zezwolenie (o określonym zakresie), natomiast nie zostają właścicielami tych zdjęć. Twórcy w zamian za to dostają tzw. tantiemy, czyli wynagrodzenie stanowiące procent od kwoty sprzedaży danego zdjęcia. Poniżej omówimy podstawowe rodzaje licencji:

  • Rights Managed (RM) – każdemu licencjonobiorcy przedstawiane są konkretne regulacje dotyczące sposobu korzystania ze zdjęcia. Definiuje się nie tylko czas użytkowania, ale również bardziej szczegółowe dane, jak: obszar geograficzny (gdzie można korzystać ze zdjęcia, najczęściej ogranicza się do danego państwa), format zdjęcia w publikacji, jak i formę publikacji, czy nawet jej nakład.
  • Royalty-free (RF)– w tym przypadku klient płaci jednorazową opłatę, która daje mu możliwość korzystania ze zdjęcia w dowolny sposób. Nie występują tutaj ograniczenia czasowe, czy terytorialne. Jako fotograf możemy sprzedawać nasze zdjęcie wielokrotnie, za pośrednictwem innych banków zdjęć czy agencji.
  • Enhanced (EL) License – ta licencja rozszerzona daje kupującym więcej praw z zakresu wykorzystania konkretnej fotografii. Może być to prawo do wykonania większej liczby kopii, czy nawet wykorzystanie projektu do odsprzedaży, jako nadruk, np. na pocztówce czy kubku.
  • Licencja Editorial – jest przeznaczona do użytku redakcyjnego, czyli można dane zdjęcie wykorzystać jako ilustrację, np. w artykułach. W niektórych bankach zdjęć można się spotkać z licencją nazwaną: Editorial Use Only. Oznacza ona, że konkretne zdjęcia stockowe mogą być wykorzystane wyłącznie w materiałach prasowych.

Kto potrzebuje zdjęć stockowych i jak ich używać?

Jeśli zastanawiasz się, dlaczego ktoś korzysta ze zdjęć stockowych, to musisz wziąć pod uwagę dwie korzyści: osoby te oszczędzają zarówno czas, jak i pieniądze. Możliwości tych produktów są wykorzystywane głównie w projektach, takich jak: posty i relacje na social media, reklamy, infografiki, e-maile, strony internetowe. W ten sposób działy marketingu, blogerzy, przedsiębiorcy i inne grupy zawodowe, wykorzystują zdjęcia stockowe do wizualizacji swoich pomysłów i przyciągnięcia uwagi odbiorców.

Czy zrobienie własnych zdjęć nie jest lepszym pomysłem? Z jednej strony tak, ponieważ otrzymujemy dokładnie taką fotografię, jaką sobie zaplanowaliśmy, jednak na pewno jest to czasochłonne i kosztowne zajęcie. Zatrudnienie profesjonalnego fotografa może znacznie nadwyrężyć budżet. Zrobienie natomiast zdjęć przez amatora, może nie spełniać naszych oczekiwań, zarówno pod względem efektu końcowego, jak i jakości. W obu przypadkach również cały proces tworzenia i obróbki zdjęć, może potrwać kilka lub kilkanaście dni. Dlatego dobrą alternatywą są właśnie zdjęcia stockowe, dostępne praktycznie od ręki.

Gdzie można je wykorzystać?

  • W biznesie, reklamie, czy marketingu, np. w prezentacjach, mediach społecznościowych, materiałach brandingowych, na opakowaniach produktów,
  • w materiałach promocyjnych, które nie są na sprzedaż, np. w ulotkach, plakatach,
  • w projektach graficznych, czy jako elementy na stronie internetowej,
  • jako urozmaicenie bloga, czasopisma, ilustracje w książkach.

Zdjęć stockowych można użyć na wiele sposobów. Należy jednak pamiętać o licencji i warunkach w niej zawartych.

Zdjęcia redakcyjne a zdjęcia komercyjne

Główną różnicą pomiędzy zdjęciami redakcyjnymi a komercyjnymi jest ich sposób wykorzystania. Najprościej można wytłumaczyć to w ten sposób: zdjęcia komercyjne stosowane są do sprzedaży czegoś, natomiast zdjęcia redakcyjne są wykorzystywane w publikacjach, takich jak czasopisma, gazety, podręczniki, itp.

Firmy wykorzystują zdjęcia komercyjne w celu sprzedaży lub reklamy swojej marki, produktu bądź usługi. Takie obrazy można edytować w programach graficznych, jednak nie należy umieszczać na nich logo ani marki.

Przy materiałach redakcyjnych nie wolno manipulować zdjęciami. Oznacza to, że nie należy edytować je w taki sposób, który ostatecznie przedstawia nieprawdę. Fotografie redakcyjne stanowią źródło wiadomości w artykułach, podręcznikach czy reportażach, dlatego muszą prezentować faktyczne wydarzenia i zjawiska.

Na co zwrócić uwagę przy publikacji stocków?

Publikując stocki, należy koniecznie uważać na prawa do własności intelektualnej i wykorzystania wizerunku. W przypadku zdjęć ludzi musimy posiadać zgodę na publikację wizerunku (pamiętajmy, że zdjęcie może być wykorzystane w różny sposób, np. w artykule na temat wstydliwych chorób lub na plakatach politycznych). Bank zdjęć może także odrzucić zdjęcie, jeśli pojawia się na nim logo konkretnej firmy, szyld sklepu, chroniona architektura, znak handlowy itd.

Inną sprawą są kwestie kulturowe i zwyczaje panujące w różnych krajach. I tak uniesiony kciuk na zdjęciu nie zawsze będzie oznaczał, że jest „OK” – w niektórych krajach gest ten uważany jest za bardzo wulgarny. Podobnie jest z gestem zwycięstwa, czyli charakterystycznym „V”.

Warto też pamiętać, że nie we wszystkich krajach panuje ruch lewostronny. Nie każdy obraz będzie więc pasować do artykułu pod tytułem „Od marca nowe przepisy drogowe dla Anglików”.

Wysokiej jakości, profesjonalne zdjęcie podpisane jako „dżentelmen”, na którym mężczyzna całuje kobietę w rękę też niekoniecznie może stać się hitem – ten zwyczaj praktykują dziś już zazwyczaj tylko Polacy. Dla Chorwatów jest to coś wręcz budzącego odrazę.

A jeśli zamierzacie sprzedawać zdjęcia kulinarne na rynek wschodni, to pamiętajcie, że w Indiach i Indonezji nie wolno dotykać jedzenia lewą ręką. Warto pamiętać o takich szczegółach.

Podsumowanie

To już wszystkie podstawowe informacje dotyczące zdjęć stockowych, które chcieliśmy wam przekazać. Jak można zauważyć, tworzenie i sprzedaż takich produktów może być dobrym sposobem na dodatkowy zarobek. W kolejnym artykule poruszymy kwestię jak poprawnie wykonać zdjęcia stockowe i jak wyróżnić się na tle konkurencji.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie