Faktura za firmowe zakupy może zostać wystawiona nawet do 30 dni przed dostawą towarów albo wykonaniem usługi. Przedsiębiorca otrzymujący taką fakturę powinien pamiętać o ujęciu jej w KPiR we właściwej dacie. Sprawdź, kiedy będziesz mógł zaksięgować taki koszt!
Zgodnie z przepisami, faktura dokumentująca firmowe zakupy może zostać wystawiona nawet do 30 dni przed dostawą towarów albo wykonaniem usługi. Przedsiębiorca otrzymujący taką fakturę powinien pamiętać o poprawnej dacie ujęcia kosztu w KPiR.
Faktura wystawiona przed sprzedaża lub wykonaniem usługi – omówione zagadnienia:
Zgodnie z przepisami Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych to właśnie data wystawienia faktury determinuje moment ujęcia kosztu. W związku z tym, jeśli przedsiębiorca otrzyma fakturę jeszcze przed dostarczeniem towaru lub wykonaniem usługi, co do zasady powinien zaksięgować koszt w KPiR w dacie wystawienia dokumentu.
Powyższa zasada jest stosowana przez przedsiębiorców w większości przypadków – w kasowej (uproszczonej) metodzie księgowania, jak też w metodzie memoriałowej, szczególnie w obrębie jednego roku podatkowego.
Przykład 1.
Przedsiębiorca zamówił kafelki – towar handlowy – 29 marca 2018 r. Przy zamówieniu została mu wystawiona faktura. Sam towar został dowieziony po tygodniu, 5 kwietnia 2018 r.
Przedsiębiorca zakup towaru handlowego ujął w KPiR zgodnie z datą wystawienia – w marcu 2018 r.
Jednak na przełomie roku może zdarzyć się, że przedsiębiorca stosujący memoriałową metodę rozliczania kosztów będzie zobowiązany do zaksięgowania wydatku z datą inną, niż wystawienie faktury. Będzie to miało miejsce, gdy:
Przy kosztach bezpośrednich – uzyskany na ich podstawie przychód powstał w kolejnym roku podatkowym
Przy kosztach pośrednich – gdy dotyczą kolejnego roku podatkowego.
Przykład 2.
Przedsiębiorca zamówił dachówki – towar handlowy – i otrzymał fakturę, wystawioną 22 grudnia 2017 r. Dachówki zostały dostarczone do magazynu jego firmy 30 grudnia 2017 r., jednak nie zostały sprzedane.
Transakcja sprzedaży dachówek miała miejsce dopiero 2 lutego 2018 r. – w związku z czym przychód powstał już w 2018 r. Dlatego też zakup dachówek został zaksięgowany jako koszt w 2018 r.
Przykład 3.
Przedsiębiorca otrzymał wystawioną 22 grudnia 2017 r. fakturę (prognoza) za energię elektryczną za styczeń 2018 r. Koszt został zaksięgowany w KPiR w styczniu 2018.
Faktura przed sprzedażą a środki trwałe
Nabycie środka trwałego może wiązać się z fakturą, która zostanie wystawiona przed fizycznym dostarczeniem nowego nabytku do firmy. Jednakże w przypadku środków trwałych sama data wystawienia faktury nie jest tak istotna – tutaj liczy się moment przyjęcia środka trwałego do użytkowania, z którym związany jest też moment wprowadzenia do ewidencji.
Co więcej, nawet moment przyjęcia do ewidencji nie pociągnie za sobą zaliczenia wartości z faktury do kosztów – w przypadku środków trwałych zdeterminuje on jedynie moment rozpoczęcia amortyzacji i odnoszenia do kosztów poszczególnych odpisów amortyzacyjnych. Wyjątkiem byłaby tu amortyzacja jednorazowa, zgodnie z którą całą wartość środka trwałego zaliczymy do kosztów w miesiącu przyjęcia do użytkowania.
Uwaga!
Jeśli z uwagi na wartość składnik majątku potraktujemy jako wyposażenie, a nie środek trwały, księgowania dokonujemy na takiej zasadzie, jak przy standardowych kosztach.
Faktura wystawiona przed wykonaniem usługi a koszty - jak to wygląda w praktyce?
Zgodnie z przepisami Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych to właśnie data wystawienia faktury determinuje moment ujęcia kosztu. W związku z tym, jeśli przedsiębiorca otrzyma fakturę jeszcze przed dostarczeniem towaru lub wykonaniem usługi, co do zasady powinien zaksięgować koszt w KPiR w dacie wystawienia dokumentu.
Ile przed wykonaniem usługi może zostać wystawiona faktura?
Faktura za firmowe zakupy może zostać wystawiona nawet do 30 dni przed dostawą towarów albo wykonaniem usługi. Przedsiębiorca otrzymujący taką fakturę powinien pamiętać o ujęciu jej w KPiR we właściwej dacie.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Wraz ze zmianami zachodzącymi na rynku zmienia się też samo zapotrzebowanie na określone profesje. Najbardziej pożądane zawody w Polsce kreują perspektywę generowania wysokich zarobków, co skutecznie motywuje do rozpoczęcia określonej pracy.
Zakładanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością to proces, który nie kończy się w momencie podpisania umowy spółki. Bowiem od tego momentu powstaje tzw. spółka z o.o. w organizacji, czyli podmiot, który ma już zdolność prawną, ale jeszcze nie uzyskał osobowości prawnej, bo nie został wpisany do KRS. Wówczas może pojawić się istotne pytanie Kto odpowiada za zobowiązania zaciągnięte przez spółkę w organizacji?
Zawód copywritera cieszy się współcześnie coraz większą popularnością – zarówno w kontekście stałej pracy, jak i sposobu na dorobienie do głównej pensji.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo