Rozliczanie kosztów przy transakcjach powyżej 15.000 zł po 1 stycznia 2020 roku.

Zapłata za fakturę powyżej 15.000 zł może pozbawić cię prawa do zaliczenie wydatków do kosztów w działalności gospodarczej. Sprawdź w jakich sytuacjach może to nastąpić.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Zbliża się początek 2020 roku a wraz z nim zaczną obowiązywać kolejne zmiany przepisów podatkowych. Od 2017 roku płatności powyżej 15.000 zł realizowane pomiędzy przedsiębiorcami muszą być dokonywane za pośrednictwem rachunków bankowych. Płatności gotówkowych można dokonać jedynie do kwoty 15.000 zł. Mowa jest o kwotach brutto, a więc wraz z należnym podatkiem od towarów i usług.

Biała lista podatników VAT

Od 1 września 2019 roku zaczął funkcjonować wykaz podatników, z którego możemy się dowiedzieć czy dany przedsiębiorca jest zarejestrowany jako podatnik VAT, niezarejestrowany, wykreślony czy też przywrócony do rejestru VAT.

Tak zwana biała lista podatników znajduje się na stronie internetowej Ministra Finansów. Dodatkowo dzięki tej wyszukiwarce można uzyskać informację o rachunku bankowym przedsiębiorcy. Są to numery rachunków bankowych założonych na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej, które zostały zgłoszone w CEIDG jak również w urzędzie skarbowym.

Co się zmieni w rozliczeniach od 1 stycznia 2020 roku?

Powstanie białej listy podatników ma bezpośredni związek ze zmianą przepisów w podatkach dochodowych.

Rachunek bankowy, na który dokonywana jest zapłata za transakcję powinien być zweryfikowany w dniu, w którym realizowana jest płatność.

Nowe brzmienie art. 22p ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

“Podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji określonej w art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców:
  1. została dokonana bez pośrednictwa rachunku płatniczego lub
  2. została dokonana przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, potwierdzonych fakturą, dokonanych przez dostawcę towarów lub usługodawcę zarejestrowanego na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny, lub
  3. pomimo zawarcia na fakturze wyrazów „mechanizm podzielonej płatności” zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o podatku od towarów i usług, została dokonana z pominięciem mechanizmu podzielonej płatności określonego w art. 108a ust. 1a tej ustawy.”

Konsekwencje nieprzestrzegania przepisów

  • Po pierwsze najbardziej dotkliwą karą jest wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów całej kwoty.

  • Po drugie przedsiębiorca będzie ponosił odpowiedzialność solidarną wraz ze swoim kontrahentem za zaległości podatkowe w VAT jeżeli takie wystąpią.

  • Po trzecie jeżeli przedsiębiorca zdąży w ciągu 3 dni od zrobienia przelewu zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o wykonaniu przelewu na niewłaściwy rachunek bankowy uniknie konsekwencji.

Należy pamiętać, że dzielenie płatności na kilka transakcji traktowane będzie jako omijanie obowiązującego przepisu.

Ważne!
 

Przepisy zmieniają się zbyt często? Klienci biura rachunkowego mogą liczyć na wsparcie dedykowanej księgowej. O nowych obowiązkach dowiesz się od razu! Zarejestruj się i sprawdź sam.  

Transakcja jednolita gospodarczo

Pojęcie transakcji jednolitej gospodarczo zostało uregulowane w ustawie o podatku od towarów i usług w art. 17 ust. 1d-1e. Pojawienie się tego zapisu miało związek z wejściem w życie zmiany przepisów dotyczących odwrotnego obciążenia w VAT w obrocie krajowym. Z dniem 1 listopada 2019 roku przepis ten zostanie uchylony.

Można powiedzieć, że po tej zmianie przepisy podatkowe nie zawierają definicji transakcji jednolitej gospodarczo. Jednakże w art. 22p ust. 1 ustawy o podatku dochodowym pojawia się pojęcie “transakcji” zarówno przed zmianą jak i po zmianie przepisu. Problem z właściwą interpretacją pojęcia “transakcji” pojawił się już na etapie wprowadzania limitów płatności gotówkowych w kwocie równej lub wyższej od 15.000 zł.

Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W 2017 roku na interpelację poselską nr 9279 została udzielona odpowiedź na pytanie co należy rozumieć pod pojęciem transakcji w myśl zapisu art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, która obowiązywała na moment udzielania odpowiedzi – obecnie art. 19 ustawy Prawo przedsiębiorców:

“Przez transakcję należy rozumieć zatem taką czynność prawną (umowę) zawieraną w związku z prowadzoną przez strony działalnością gospodarczą, w wykonaniu której dokonywana jest co najmniej jedna płatność.”

W odpowiedzi przedstawiciel Ministerstwa Finansów odniósł się do przykładowych umów w kontekście transakcji:

  • Świadczenie usług na czas nieokreślony, np. usługi biura rachunkowego, stałej obsługi prawnej. W takiej sytuacji należałoby przyjąć, że pojęcie jednorazowej wartości transakcji odnosi się do poszczególnych okresów rozliczeniowych, za które otrzymywane jest wynagrodzenie.
  • Umowa leasingu – suma płatności należnych leasingodawcy wynikających z całej umowy.
  • Dostawy towarów realizowane etapami – suma płatności należnych za poszczególne etapy dostaw.
  • Umowy ramowe – wartość poszczególnych zamówień.

split payment od listopada

Obowiązkowy split payment w 2020

Transakcje powyżej 15.000 zł – podsumowanie

W kontekście omawianej problematyki określenie płatności powyżej 15.000 zł w relacji do transakcji jednolitej gospodarczo należy pamiętać, że ani broszury informacyjne Ministerstwa Finansów czy też odpowiedzi na interpelacje poselskie nie stanowią źródła prawa. Dlatego też w sytuacji wątpliwej warto skorzystać z instytucji indywidualnej interpretacji podatkowej, która jest wiążąca dla przedsiębiorcy i daje mu ochronę przed wieloma negatywnymi konsekwencjami ze strony fiskusa.

Split payment w 2020 po zmianach z ubiegłego roku – sprawdź jak działa.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce