Firmy na całym świecie testują różnego rodzaju nowości i usprawnienia, które pozwolą im skalować biznes, przyciągać nowych odbiorców i rozszerzać swoją ofertę. Innowacje nie omijają również branży związanej z mediami społecznościowymi. Platformy takie jak TikTok, LinkedIn czy Reddit inwestują w coraz to nowsze rozwiązania i współprace, które mogą wpłynąć na wyniki działań twórców i firm w danych platformach. Zmienia się także podejście społeczeństwa do poszczególnych serwisów oraz bezpieczeństwa danych udostępnianych w ich obrębie. Prześledźmy więc najważniejsze wydarzenia ze świata social mediów.
TikTok nowości 2024
TikTok zakaz w USA
TikTok to serwis internetowy stworzony i udostępniony przez chińskie przedsiębiorstwo ByteDance w 2016 roku. Rok później firma przejęła podobną w działaniu aplikację musical.ly, popularną w Europie i USA, tym samym podbijając nowe rynki.
Pomimo dużej popularności platformy wśród użytkowników, w debacie publicznej poruszane są obawy dotyczące gromadzenia przez TikToka zbyt dużej ilości danych o osobach korzystających z serwisu oraz rozpowszechniania nieodpowiednich treści. Z tych pobudek dostęp do aplikacji został trwale lub czasowo ograniczony w niektórych państwach: Indonezji, Bangladeszu, Indiach i Pakistanie.
Stany Zjednoczone to kolejny kraj, który podchodzi do platformy bardzo ostrożnie. Przykładowo w 2019 roku ukarał TikToka za nielegalne gromadzenie danych osobowych dzieci i nałożył karę grzywny w wysokości 5,7 miliona dolarów. Natomiast w 2023 roku Gubernator Montany podpisał ustawę zakazującą korzystanie z TikToka w tym stanie.
Obecnie dochodzą jednak informacje, że Izba Reprezentantów przedstawiła i zatwierdziła projekt ustawy, która zakazuje TikToka w całych Stanach Zjednoczonych. Plan ten jest realizowany w szybkim tempie, ponieważ jeszcze w marcu 2024 cała Izba ma głosować nad projektem, a następnie ustawa ma trafić do podpisu do prezydenta Joe’a Bidena [stan na 13.03.2024]. Tym razem ustawodawcy argumentują swoją decyzję tym, że TikTok stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego poprzez wykorzystanie zdobytych danych do celów wywiadowczych, szerzenia dezinformacji lub prowadzenia kampanii propagandowych.
Warto podkreślić, że pierwsza próba zakazu TikToka w Stanach Zjednoczonych została podjęta już za czasów prezydentury Donalda Trumpa, jednak pojawiły się zastrzeżenia co do treści projektu oraz wątpliwości, czy prezydent ma w ogóle prawo do zakazania aplikacji należącej do zagranicznego właściciela. Czy w takim przypadku obecne plany wejdą w życie? Autorzy ustawy zapewniają, że przepisy zostały tak sformułowane, aby spełniały normy prawne. Dodatkowo Joe Biden oświadczył, że popiera ustawę i jeśli zostanie przegłosowana, to ją podpisze.
Co to oznacza w praktyce? Ustawa wprowadziłaby przepis, który nakazuje każdej firmie kontrolowanej przez zagranicznego przeciwnika, aby w ciągu 180 dni została sprzedana organizacji z siedzibą w USA — w szczególności miałoby to dotyczyć ByteDance i TikToka. Po wejściu ustawy w życie i ewentualnej odmowie ByteDance zbycia platformy, amerykańskie usługi hostingowe oraz sklepy z aplikacjami nie będą mogły udostępniać aplikacji TikTok publicznie.
W Polsce zaczyna pojawiać się dyskusja dotycząca tego, co zrobić z TikTokiem oraz czy kontrola mediów społecznościowych to nie jest już za duża ingerencja w wolność słowa użytkowników. Czy w naszym kraju aplikacja zostanie zakazana? Obecnie nic na to nie wskazuje, jednak na pewno ewentualne przyjęcie ustawy w USA wywoła falę debat.
TikTok Photos
TheSpAndroid przeanalizował kod aplikacji TikTok dostępnej na androida i odkrył wzmiankę o planowanym wdrożeniu nowej platformy TikTok Photos. Obecnie serwis umożliwia użytkownikom publikowanie krótkich filmów. Najnowsze odkrycie sugeruje jednak, że firma będzie chciała rozwinąć się również w kierunku pozwalającym na publikację zdjęć, tworząc produkt podobny do pierwotnej wersji Instagrama.
Użytkownicy TikToka mają aktualnie możliwość publikowania zdjęć w platformie, jednak nowa aplikacja miałaby pomóc dotrzeć do innych osobach o podobnych poglądach oraz zsynchronizować posty ze zdjęciami z obu aplikacji. W analizie kodu nie znaleziono jednak informacji, kiedy TikTok Photos ma zostać udostępnione oraz w jakich krajach będzie dostępne. Firma ByteDance również nie potwierdziła jeszcze doniesień o powstaniu TikTok Photos. Pewne jest jednak to, że nowa aplikacja może stanowić dodatkowy sposób publikowania przez firmy contentu oraz umiejscowienia reklam przez marketerów.
TikTok Effect Creator Rewards
W ubiegłym roku TikTok udostępnił program Effect Creator Rewards, w celu nagradzania twórców publikujących w serwisie efekty angażujące społeczność. Platforma postanowiła ostatnio rozszerzyć zasięg programu o kolejne 33 regiony oraz zaktualizować wymagania, dzięki czemu coraz więcej twórców może zarabiać na swoich efektach.
Podstawowym warunkiem jest osiągnięcie 100 000 wyświetleń w ciągu 90 dni (wcześniej limit ten wynosił 200 000 wyświetleń). Twórca musi mieć także ukończone 18 lat oraz tworzyć na terenie jednego z krajów obejmowanych przez program (Polska znajduje się na liście) – więcej informacji o warunkach i programie znajdziesz tutaj. Twórcy mogą liczyć na wynagrodzenie rzędu maksymalnie 14 tysięcy dolarów za efekt lub 50 tysięcy dolarów za miesiąc.
Źródło: Nowe regiony obejmowane przez TikTok Effect Creator Rewards [Screen 13.03.2024] ([Link])
Effect Creator Rewards to nie jedyny sposób na zarabianie na TikToku. Platforma uruchomiła niedawno również Creativity Program Beta, czym wyparła wcześniejsze rozwiązanie Creator Fund. Pierwszy program nie spełnił oczekiwań odbiorców, a głównym zarzutem były niskie stawki wynagrodzeń dla twórców. TikTok zapewnia jednak, że dzięki Creativity Program Beta influencerzy będą mogli zarobić nawet dwadzieścia razy więcej.
Niestety opcja takiego zarabiania nie jest dostępna w Polsce. Aktualnie program obejmuje zasięgiem Wielką Brytanię, Niemcy, Francję, Japonię, Koreę, Brazylię i USA. Dodatkowo, aby kwalifikować się do projektu, twórca musi spełnić konkretne warunki, tj.:
- mieć ukończone 18 lat;
- posiadać minimum 10 000 obserwujących;
- uzyskać minimum 100 000 wyświetleń filmów w ciągu ostatnich 30 dni;
- przestrzegać wytycznych społeczności TikTok;
- posiadać konto osobiste — program nie obejmuje kont firmowych.
Jak to wpłynie na przedsiębiorców? Na pewno system monetyzacji jest dobrym kierunkiem w stronę rozwoju TikToka i dotarcia do szerszej grupy odbiorców. To z kolei pozwala firmom prowadzącym kampanie w TikTok ads oraz publikującym content zwiększyć zasięg i rozpoznawalność marki.
LinkedIn Next Role Explorer
Pracodawcy i pracownicy mierzą się obecnie z wieloma wyzwaniami spowodowanymi głównie rozwojem technologii i nadejściem ery sztucznej inteligencji. Specjaliści muszą aktualizować swoją wiedzę i rozwijać nowe umiejętności, aby pozostać konkurencyjnymi na rynku pracy. Przedsiębiorcy muszą natomiast analizować to, na jakie stanowiska rekrutują kandydatów oraz czego od nich oczekują, aby sprostać oczekiwaniom klientów. W odpowiedzi na te zmiany LinkedIn udostępnił nową funkcję, która może zmienić podejście do uczenia się w miejscu pracy.
Eksplorator ról to funkcja od LinkedIn Learning, która pozwala pracownikom w łatwy sposób znaleźć potencjalne przyszłe stanowiska pracy. Wizualizator rozwoju kariery bazuje na dostępnych danych, takich jak aktualne stanowisko pracy, umiejętności, cele zawodowe, czy historie innych pracowników, a następnie wytacza potencjalną ścieżkę prowadzącą do osiągnięcia wymarzonego stanowiska. Funkcja ta pozwala pracodawcom wykorzystać potencjał drzemiący w pracownikach poprzez znalezienie im nowej, dopasowanej do nich roli w danej organizacji.
Wygenerowany plan nauki pozwala lepiej zaplanować ścieżkę kariery oraz realizować i śledzić postępy, a narzędzia edukacyjne oparte na sztucznej inteligencji oferują bardziej spersonalizowane doświadczenie.
Dlaczego dbanie o rozwój pracowników jest tak ważny? Inwestowanie w rozwój kompetencji zespołu daje obopólne korzyści. Pracownik czuje się zaopiekowany i doceniony oraz odczuwa większą satysfakcję z wykonywanej pracy (co zapobiega wypaleniu zawodowemu). Zwiększa się również jego lojalność wobec firmy oraz wzrasta poziom zaangażowania i motywacji.
Z punktu widzenia przedsiębiorstwa, produktywniejszy pracownik to lepsze wyniki i większe zyski. Możliwość rozwoju zawodowego to również atrakcyjny benefit w oczach potencjalnych kandydatów oraz szansa na zmniejszenie wskaźnika rotacji bowiem, jak podają statystyki, 90% pracowników twierdzi, że jeśli dostaną szansę rozwoju, nie odejdą z pracy.
Współpraca Reddit z Google
Reddit to serwis internetowy skupiający społeczność z całego świata, która publikuje posty oraz udziela się w dyskusjach. Tym samym od uruchomienia serwisu w 2005 roku platforma stała się wielką bazą informacji na różnorodne tematy. Było więc kwestią czasu, że w erze AI zewnętrzne firmy będą chciały wykorzystać te dane do szkolenia modeli językowych.
Tak też się stało. Pod koniec lutego 2024 roku do mediów trafiła informacja, że Reddit podpisało z Google umowę opiewającą na 60 milionów dolarów rocznie, która uprawnia firmę do korzystania z treści dostępnych na forum internetowym. Dane posłużą Google jako materiał szkoleniowy dla jej systemów AI. W zamian za to Reddit otrzyma też dostęp do Vertex AI, oferującego funkcje, które mają ulepszyć wyszukiwania wewnętrzne w serwisie.
Czy Reddit się zmieni? Firma uspokaja, że umowa nakłada na Google obowiązek przestrzegania polityki prywatności i warunków użytkowania Reddit, co zobowiązuje giganta do szanowania wyborów i działań dokonywanych przez użytkowników forum. Współpraca osłabiła jednak morale osób korzystających z serwisu, dlatego trudno przewidzieć, czy i ile użytkowników opuści serwis, tym samym wyrażając swój sprzeciw na wykorzystywanie ich postów do szkolenia modeli językowych.
Podsumowanie
Powyższe aktualności to tylko część z długiej listy zdarzeń, które nastąpiły już w 2024 roku w social mediach. Każde z nich w mniejszym lub większym stopniu mogą wpływać na dalsze funkcjonowanie platform, a tym samym na działanie firm w ich obrębie. Zmiany te pokazują również kierunki rozwoju poszczególnych serwisów, co pozwala odpowiednio wcześnie przygotować się przedsiębiorstwom obecnym w sieci na nowe realia.