Na jakiej zasadzie działa i czy będzie ona faktycznie opłacalna dla Twojego biznesu? O tym poniżej!
Fuzja – co to takiego?
Umowa fuzji polega na nawiązaniu współpracy przed dwie odrębne firmy i na jej podstawie, stworzeniu nowego podmiotu gospodarczego. Cele takiej decyzji mogą być różne, choć mają cechę wspólną – powinny przynieść wymierne korzyści takie jak np. większe zyski, rozszerzenie oferty produktowej lub skali działania, obniżenie kosztów itd. Fuzja jest zazwyczaj zawierana pomiędzy przedsiębiorstwami na podobnym etapie rozwoju.
Rodzaje fuzji
Możemy wyróżnić kilka rodzajów fuzji, które są uzależnione od przedmiotu przyszłych działań połączonych firm. Są to:
Konglomerat
Jest nawiązywany pomiędzy spółkami z całkowicie innych sektorów lub obszarów geograficznych. Przeważnie takie połączenie ma za zadanie dywersyfikację oferty albo zwiększenie swojego zasięgu terytorialnego. Umożliwia to dotarcie do nowych grup konsumentów, zwiększenie swoich udziałów na rynku, a także wydajności pracy.
Keiretsu
Tzw.
keiretsu było japońską grupą spółek, które po II wojnie światowej zaczęły kupować swoje udziały, nawiązywać między sobą
alianse strategiczne. W jego skład wchodziło m.in. przedsiębiorstwo transportowe Mitsubishi Corporation (będącej zarządcą całego konglomeratu), Mitsubishi Heavy Industries (zajmujące się przemysłem zbrojeniowym) oraz Mitsubishi UFJ Financial Group (należące do sektora bankowości).
Disney
Jako inny przykład konglomeratu rozrywkowo-medialnego można przytoczyć The Walt Disney Company. Jego wzrost nastąpił w szczególności na skutek fuzji z m.in. wytwórnią filmową Pixar, która umożliwiła firmie wykorzystanie ich nowoczesnego zaplecza technologicznego w swoich produkcjach.
Fuzja pozioma
Dotyczy konkurujących ze sobą przedsiębiorstw z tej samej branży. Poprzez taką formę koopetycji, mają one szansę na objęcie dominującej pozycji w stosunkach handlowych.
Facebook Inc.
Platforma Facebook zdołała nawiązać współpracę z innymi, popularnymi przedstawicielami mediów społecznościowych – Messenger, Instagram czy Whatsapp. W wyniku fuzji, aplikacje wdrożyły wspólny sposób zabezpieczenia prywatności użytkowników oraz mogły zostać ze sobą zintegrowane i dodatkowo.
Heinz i Kraft
Na skutek tego przejęcia powstało Kraft Heinz Corporation, którego głównym celem było urozmaicenie portfela nowoutworzonego przedsiębiorstwa, osiągnięciu nadwyżki finansowej, dzięki tzw. dojnym krowom i wycofanie nierentownych produktów.
Fuzja pionowa
W tym przypadku, wybrane firmy decydują się na połączenie swoich procesów operacyjnych w obrębie łańcucha dostaw (np. przedsiębiorstwo przemysłowe z przedsiębiorstwem handlowym). Takie rozwiązanie głównie pozytywnie wpływa na zmniejszenie kosztów, w wyniku ograniczenia ilości pośredników.
Ikea i lasy w Rumunii
W 2015, Ikea postanowiła nabyć tereny leśne w Rumunii, co miało znacząco ułatwić im dostęp do kluczowego dla nich surowca do wytwarzania mebli – drewno oraz wprowadzić politykę zrównoważonego rozwoju.
Rozszerzenie rynku
Fuzja zawierana przez przedsiębiorstwa, oferujące podobne kategorie produktów, aby móc wkroczyć na nowe rynki. Celem takiej współpracy jest głównie zwiększenie liczby klientów i osiągnięcie lepszych zysków, dzięki ekspansji.
AB InBev
Połączenie trzech producentów browarniczych Anheuser-Busch z USA, Interbrew z Belgii oraz Ambev z Brazylii zaowocowało stworzeniem międzynarodowego koncernu, dzięki któremu możliwe było poszerzenie swojego zasięgu terytorialnego.
Jak przeprowadzić fuzję swojej firmy?
Przeprowadzenie fuzji przedsiębiorstwa to zwykle rozbudowane i skomplikowane operacje, które zwykle wymagają asysty doświadczonego doradcy prawnego, biznesowego. Zakres działań, które należy podjąć przed zawarciem układu obejmuje:
- Zbadaj strukturę wybranych spółek, podmiotów
Upewnij się, iż wiesz z czym wiążą się określone rodzaje i charakterystykę podmiotów prawnych, z którymi chcesz współpracować. Albowiem od tego zależy, jakie wymogi i kroki musisz podjąć, aby przejść fuzję. Miej na uwadze, przyszłe zobowiązania podatkowe nowoutworzonej spółki, aby były one dla Ciebie korzystne.
- Oceń sytuację finansową
W biznesie, kluczową rolę odgrywają finanse – procesy fuzji są jednym z wielu dowodów. Z tego względu, warto przeanalizować najważniejsze wskaźniki finansowe przez podjęciem współpracy. Szczególnie istotne będą dane o zobowiązaniach lub długach przedsiębiorstw. Dokumentacja, którą powinieneś/-aś się zainteresować obejmuje bilanse, sprawozdania, zestawienia przepływów pieniężnych, rachunki zysków i strat. W trakcie rozmów negocjacyjnych z pewnością zostanie poruszony temat wyceny wartości przedsiębiorstwa, ponieważ jest to jeden z czynników decydujących o opłacalności fuzji. Do tego celu warto skorzystać z pomocy np. księgowego lub doradcy, aby zidentyfikował ewentualne zagrożenia i określił potencjał całej operacji.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na czym polega i jak wykonać wycenę wartości przedsiębiorstwa, zajrzyj do tego artykułu!
- Wybierz kierownictwo nowej firmy
Powstała jednostka musi mieć wybranego właściciela lub zarząd, które będą pełniły rolę reprezentacyjną i decyzyjną. Niekiedy staje się to problematyczną kwestią, gdy przedstawiciele spółek nie będą zgodni co do nowej struktury organizacyjnej. Możliwe, że niezbędne będą negocjacje.
- Określ kulturę organizacyjną
Każda firma ma swój własny styl komunikacji, normy i wartości, którymi się kieruje. Chcąc bezproblemowo przejść fuzję, powinieneś/-aś mieć to na uwadze i dostosowując dynamikę grupy do potrzeb. W ten sposób unikniesz zbędnych konfliktów.
- Opracuj komunikację marketingową
Wchodzące na rynek przedsiębiorstwo potrzebuje również odpowiedniej strategii komunikacji. Warto wcześniej uzgodnić jak powinna ona wyglądać – tworzymy nową markę czy przejmujemy branding jednej ze spółek, a może zastosujemy jeszcze inne rozwiązanie?
- Dbaj o transparentność procesu
Wszelkie zmiany, a zwłaszcza tak znaczące jak fuzja firmy, mogą budzić wątpliwości pracowników albo drugiej strony negocjacji handlowych. Kadra może obawiać się zwolnień na poczet oszczędności potrzebnych na przyszłe inwestycje, natomiast przyszli partnerzy – np. oszustw księgowych maskujących zadłużenia firmy. Z racji tego, przykładaj dużą uwagę na kwestii przejrzystości i swojej wiarygodności, aby cała procedura zakończyła się pomyślnie.
Fuzja – korzyści i zagrożenia
Proces reorganizacji niesie ze sobą wiele skutków, które z jednej strony działają na korzyść podmiotów, ale również ma swoje wady.
Fuzja a przejęcie
Fuzje i przejęcia należą do jednych z działań korporacyjnych – obie polegają na łączeniu się spółek, jednakże procesy te mają zupełnie innych charakter. Mianowicie, przejęcie firmy skutkuje tym, iż jeden z podmiotów traci swoją osobowość prawną na rzecz drugiego. Niekiedy mają miejsce tzw. wrogie przejęcia, czyli uzyskanie kontroli nad spółką bez zgody (kupując jej akcje) właścicieli.
Natomiast fuzje skoncentrowane są na osiąganiu korzyści ekonomicznych. Jeżeli są one poprzedzone wnikliwymi badaniami due diligence oraz należycie przeprowadzone, mogą okazać się szansą na dynamiczny rozwój firmy.