Jak założyć sklep odzieżowy

Sklep odzieżowy nie jest oryginalnym pomysłem na biznes, ale oryginalny może być jego sposób prowadzenia czy sprzedawane tam ubrania. Mimo że niemal na każdym osiedlu istnieje dziś jakiś sklep odzieżowy czy second hand, a w galeriach handlowych królują wielkie zagraniczne koncerny, to sukcesy takich marek jak Pan Tu Nie Stał, Nenukko, Gryfnie, Gavel czy By insomnia udowadniają, że jest w Polsce miejsce na nowe marki i sklepy odzieżowe. Wystarczą chęci i dobry pomysł.

W dzisiejszym poradniku przedstawimy, jak krok po kroku założyć sklep odzieżowy:

  • jak zarejestrować firmę,
  • jakie są wymagania związane z prowadzeniem sklepu odzieżowego,
  • jakie są koszty prowadzenia działalności.

Wspomnimy też o kilku ciekawych trendach i podpowiemy, na co zwrócić uwagę i czego unikać przy zakładaniu sklepu.

Zaczynamy!

Przede wszystkim dobry pomysł

Choć może się wydawać, że prowadzenie sklepu odzieżowego nie wymaga dużej filozofii, dobry pomysł i przemyślany biznesplan są podstawą. Przed założeniem sklepu warto dokładnie sprawdzić konkurencję (ceny, rodzaj sprzedawanego towaru) i zapotrzebowanie na rynku. Często widać, jak na niewielkich osiedlach zostają otwarte trzy-cztery podobne sklepy z ubraniami, a potem bardzo szybko, jeden za drugim, zostają zamknięte.

Choć utarło się, że galerie handlowe świecą triumfy, to jednak to, gdzie Polacy najczęściej chodzą na zakupy, zależy głównie od ich wieku i miejsca zamieszkania. Osoby starsze w małych miastach kupują zazwyczaj w centrach handlowych i na bazarach. Z kolei młodsi poza galeriami
handlowymi wybierają internet i outlety (źródło: TNS Polska dla Allegro).

Prawie połowa Polaków kupuje nowe ubrania co najmniej raz na trzy miesiące. Najczęściej są to koszule, bluzki i t-shirty. Dodatkowo co czwarty Polak ma w szafie ponad 10 par swetrów i bluz. Wśród pań równie popularne są buty – co czwarta Polka posiada ich co najmniej 10 par. Według danych GUS przeciętnie wydajemy na ubrania 600 zł rocznie.

To – w skrócie – główne trendy panujące na rynku odzieżowym w Polsce, które warto znać, szukając pomysłu na własny biznes. Warto także przede wszystkim znaleźć niszę. Możliwe, że danym mieście nie ma już miejsca na kolejny sklep z odzieżą codzienną, ale na to konto dużym powodzeniem będzie się cieszyć sklep z ubrankami dla dzieci. A jeśli sklep ma się mieścić w okolicy urzędów, biurowców i kancelarii, to może warto pomyśleć o sklepie z ładnymi koszulami i marynarkami do pracy?

Gdy ma się dobrze przemyślany koncept, można przejść do pisania biznesplanu.

Po drugie biznesplan

Aby otworzyć sklep odzieżowy potrzebny jest budżet na start. Zakup towaru, wynajem lokalu i jego przystosowanie/umeblowanie może kosztować ok. 8 000 zł. Jeśli nie posiada się takiej kwoty, w miarę możliwości można postarać się o dofinansowanie z Urzędu Pracy lub wziąć kredyt. Raczej nie warto liczyć na dofinansowanie z Unii – w tym roku wsparcie finansowe przewidziano dla firm inwestujących w innowację i badania naukowe.

Dużo większe szanse ma się w przypadku powiatowych urzędów pracy. Przedsiębiorcy starający się o dotację w 2015 r. mogą otrzymać nawet do 22.686,84 zł. W tym celu muszą spełnić kilka warunków (m.in. posiadać status osoby bezrobotnej) i złożyć wniosek z biznesplanem.

Każdy urząd pracy ma własne wytyczne dotyczące biznesplanu, jednak zazwyczaj należy zawrzeć w nim:

  • opis misji i celów firmy, sprzedawanych produktów lub usług,
  • strategię rynkową – do kogo kierowany jest produkt/usługa,
  • analizę SWOT (mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia),
  • analizę konkurencji,
  • kalkulację kosztów związanych z podjęciem działalności gospodarczej,
  • specyfikację i harmonogram wydatków,
  • prognozy finansowe obejmujące okres 3-5 lat,
  • plan marketingowy.

Biznesplan powinien przede wszystkim odpowiadać na pytania: kto?, co?, gdzie?, kiedy?, jak? Należy zawrzeć w nim tylko najpotrzebniejsze informacje (niektóre z nich można ująć w formie wykresów, rysunków i ilustracji).

Pisząc biznesplan warto dokładnie przemyśleć cele biznesowe i oszacować koszty związane z prowadzeniem działalności – od wynajmu lokalu, magazyn, dostawy towaru i ZUS po koszty związane ze zwrotami, reklamacjami i marketingiem. Czasem opłaca się zawyżyć w biznesplanie prognozowane wydatki i zaniżyć przychody.

Jednak stworzenie biznesplanu to jedno. Równolegle czeka jeszcze kilka innych formalności.

Rejestracja firmy

Rejestracja firmy nie wymaga opłat. Aby rozpocząć działalność należy wybrać odpowiedni kod PKD (można go poszukać w naszym serwisie pkd.com.pl) oraz wypełnić wniosek CEIDG, który jest jednocześnie wnioskiem o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, wnioskiem o nadanie numeru REGON, wyborem formy opodatkowania i zgłoszeniem do urzędu skarbowego oraz do ZUSu/KRUSu.

Wniosek składa się w dowolnym urzędzie miasta/gminy/dzielnicy, listem poleconym lub drogą online. Można to zrobić na przykład w zakładce ifirma.pl/ceidg.

Dodatkowo w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia działalności należy złożyć w dowolnym oddziale ZUS uzupełniony formularz ZUS ZUA lub ZUS ZZA. Pierwszy jest zgłoszeniem jedynie do ubezpieczenia zdrowotnego (gdy wykonywana działalność jest jedynym źródłem dochodów), a drugi do ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego (gdy jest się dodatkowo zatrudnionym na umowę o pracę, w której zarabia się powyżej minimalnej krajowej).

W przypadku rejestracji do VAT należy także złożyć w Urzędzie Skarbowym formularz VAT-R.

Można dodatkowo wyrobić pieczątkę firmową, ale nie jest to wymagane.

Lokal, wyposażenie, towar – przykładowe koszty

W przypadku sklepu odzieżowego bardzo ważna jest lokalizacja. Szukając lokalu warto odwiedzić stronę miejskiego Zarządu Zakładu Gospodarowania Nieruchomościami i sprawdzić listę wolnych pomieszczeń, które można wynająć. Ceny najmu wahają się zazwyczaj od 100 do 450 zł/miesiąc, w zależności od metrażu, lokalizacji i tego, czy lokal wymaga remontu.

Przed podpisaniem umowy warto jeszcze kilkukrotnie odwiedzić daną lokalizację i sprawdzić, jak wiele osób tamtędy przechodzi, jak wygląda otoczenie i czy w pobliżu znajduje się konkurencja.

Wówczas można podpisać umowę i przystąpić do remontu. Odświeżenie lokalu, tj. pomalowanie ścian, może kosztować ok. 400 zł (czyli ok. 9zł/m2), w zależności od miasta i metrażu.

Następnie przyda się wyposażenie:

  • lada (300 – 600 zł),
  • przebieralnia (60 – 300 zł),
  • wieszaki (100 – 300 zł/sztuka),
  • oświetlenie (150 – 300 zł),
  • lustra (70 – 250 zł/sztuka),
  • pufy (50 – 100 zł/sztuka),
  • środki czystości (ok. 70 zł),
  • półki i stoły, na których ułożone będą ubrania (150 – 500 zł/sztuka),
  • alarm przeciwwłamaniowy (300 – 400 zł),
  • ubezpieczenie lokalu i towarów (ok. 70 zł/mc),
  • opakowania na ubrania (20 – 50 zł),
  • dodatki do wystroju wnętrz (100 – 200 zł),
  • ewentualnie waga (w przypadku sprzedawania odzieży na wagę) (50-150 zł).

W sklepie konieczna jest także kasa fiskalna (ok. 1000 zł). Przed wejściem do lokalu przyda się również szyld (600-700 zł).

To łącznie wydatek rzędu 3000 zł, zakładając, że część mebli będzie kupiona z tzw. „drugiej ręki”, a sam sklep nie będzie mieć wielkiego metrażu. Warto przejrzeć oferty na Allegro i OLX – bardzo często można tam znaleźć ogłoszenia, w których sprzedawane jest kompletne wyposażenie sklepu odzieżowego. W ramach oszczędności można także skorzystać z usług komisów lub odwiedzić aukcję komorniczą.

Pozostaje jeszcze zakup towaru. Nowe ubrania można kupować w hurtowniach lub bezpośrednio od producentów. Sporo przedsiębiorców zaopatruje się w Wólce Kosowskiej, w centrum handlowym “PTAK” w Rzgowie i w Maximusie koło Warszawy, gdzie ceny za ubrania są 50%-75% niższe niż w tradycyjnych sklepach (np. paczka 8 par spodni za 120 zł). Warto także przejrzeć ofertę hurtowni internetowych.

Jeśli chodzi o odzież używaną, przedsiębiorcy sprowadzają towar zza granicy (najczęściej z Wielkiej Brytanii). Ceny towaru są różne i zależą od jakości towaru i od tego, czy jest on posortowany. 1 kg ubrań kosztuje zazwyczaj od 50 centów do 4 euro. Oczywiście można zaopatrywać się u polskich hurtowników, jednak wówczas ceny są wyższe – od 5 do 40 zł za kg.

Zakładając, że na towar przeznaczy się 5 000 zł, całość inwestycji wraz z wynajęciem lokalu (300 zł), odświeżeniem go (400 zł) i wyposażeniem (3000 zł) będzie kosztować blisko 9 000 zł.

Na szczęście wydatki firmowe można wrzucać w koszty – od opłat za zakup towaru i sprzętu aż po usługi księgowe. Dzięki temu firma może zapłacić niższy podatek dochodowy. Warto jednak pamiętać, że do kosztów prowadzenia firmy można wpisać jedynie te wydatki, które są bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością i dodatkowo są udokumentowane fakturą lub rachunkiem.

ZUS

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą opłaca co miesiąc ZUS w wysokości 1095,37 zł (z dobrowolną składką chorobową) albo 1037,17 zł (bez dobrowolnej składki chorobowej).

Może również opłacać ZUS preferencyjny, jeśli w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej nie prowadził działalności i nie wykonuje działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, u którego był zatrudniony na umowę o pracę. Mały ZUS wynosi 446,88 zł (z dobrowolną składką chorobową) albo 434,02 zł (bez dobrowolnej składki chorobowej).

Sanepid, PIH, ZAiKS

Sklep odzieżowy nie jest działalnością regulowaną. Aby jednak móc go założyć, trzeba spełnić kilka warunków:

    I. Zezwolenie GIOŚ

    W przypadku sprzedaży odzieży nieposegregowanej i zużytej (która jest traktowana jako odpad) potrzebne jest zezwolenie Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, a także zaświadczenia o przeprowadzeniu dezynfekcji i dezynsekcji odzieży (ksero dokumentu otrzymuje się od hurtowników).

    II. PIH

    Prowadząc sprzedaż towarów i usług przedsiębiorca może się spotkać z kontrolą ze strony Państwowej Inspekcji Handlowej. Jest to organ kontroli, który zajmuje się m.in. kontrolą legalności i rzetelności działania przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą, a także kontrolą towarów w zakresie zgodności z wymaganiami określonymi w przepisach (w tym również w zakresie oznakowania i fałszerstw).

    III. ZaiKS, ZPAV, STOART, SAWP

    W przypadku puszczania w sklepie muzyki (np. z radia), właściciel powinien odprowadzać za to opłaty, w myśl ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Opłaty uiszcza się w trybie miesięcznym lub jednorazowym do Organizacji Zbiorowego Zarządzania, które reprezentują twórców, wykonawców i producentów.

    Można jednak tego uniknąć, puszczając w sklepie muzykę udostępnioną w domenie publicznej.

Jeśli chodzi o kwestie sanitarne, przeciwpożarowe i budowlane, właściciela sklepu obowiązują takie zasady, jak w przypadku każdej działalności gospodarczej. Można się z nimi zapoznać w tym rozporządzeniu.

Warto spróbować

Założenie sklepu sprowadza się w praktyce do 4 kroków: stworzeniu biznesplanu, znalezieniu odpowiedniego lokalu, zarejestrowaniu firmy i kupieniu towaru. To wszystko. Własny sklep odzieżowy to dobry pomysł na biznes zarówno dla nowicjuszy, jak i dla tych, którzy mają już doświadczenie w handlu. Nie wymaga on dużego kapitału na start i nierzadko – jeśli jest dobrze przemyślany – zaczyna zarabiać na siebie już po dwóch-trzech miesiącach.

Jeśli jednak nie masz pewności, czy taka forma biznesu jest dla Ciebie, zanim zdecydujesz się na otworzenie stacjonarnego sklepu odzieżowego spróbuj prowadzić sprzedaż w Internecie, np. na Allegro. Będzie to dobry test i przydatna lekcja na przyszłość.

Masz jakieś dodatkowe pytania? Zastanawiasz się, czy założyć firmę? Napisz do nas – nasi księgowi służą pomocą od poniedziałku do piątku od godz. 9.00 do godz. 20.00.


Polecamy:

Jak wypromować lokalny biznes

Rozliczenia z ZUS – co warto wiedzieć

Rękojmia a gwarancja

Jak oszczędzać w małej firmie



Pobierz nasz darmowy e-book o prowadzeniu biznesu:

F jak firma, F jak fajne życie
Przystępny poradnik dla zakładających firmę


Biuro rachunkowe
już od 89zł/mc.

  • Jednolity Plik Kontrolny bez dodatkowych opłat.
  • Pełna odpowiedzialność za prowadzoną dokumentację.
  • Wygodne formy dostarczania dokumentów (online, poczta, kurier)

dowiedz się więcej


  • Adam

    jak cchemy zakładac sklep odzieżowy to naprawde musimy się wybić – oryginalnymi projektami, inaczej nie ma szans na zaistnienie na rynku. Tym bardzo, że marek modowych jest całe mnóstwo i ludzie się prześcigają w pomysłach.

    Pozdrawiam, Adam

Sprawdź ofertę,
którą mamy dla Ciebie

Biuro Rachunkowe

89zł/mc

ZALOGUJ SIĘ