Czym jest sukcesja i zarząd sukcesyjny?

zarząd sukcesyjny

Zastanawiasz się, czym jest sukcesja firmy? Przygotowaliśmy publikację na ten temat.

Zarząd sukcesyjny - omówione zagadnienia:

Sukcesja firmy dotyczy przedsiębiorców wpisanych do CEIDG, a jest to najliczniejsza grupa w sektorze prywatnym. Jak do tej pory na ten temat nie dyskutuje się zbyt często. Należy jednak podkreślić, że przepisy w tym zakresie zaczęły obowiązywać stosunkowo niedawno i być może potrzebny jest czas na zaznajomienie się z nimi. Powstała seria artykułów na temat sukcesji, a dzisiejsza publikacja ma charakter wprowadzający do omawianej problematyki. Odpowiemy sobie na pytania czym jest sukcesja i zarząd sukcesyjny.

Sukcesja – co to jest?

Jak już wspomniano na wstępie, sukcesja dotyczy firm wpisanych do CEIDG, są to więc firmy jednoosobowe i spółki cywilne osób fizycznych. Zasada funkcjonowania przedsiębiorców jednoosobowych jest ściśle związana z osobą właściciela, który odpowiada całym swoim majątkiem za powstałe zobowiązania w prowadzonej działalności.

W przypadku śmierci osób prowadzących tego typu działalność kończy się byt prawny przedsiębiorstwa. Podobnie sprawa wygląda w przypadku spółek cywilnych, które nie posiadają osobowości prawnej, w tym przypadku odpowiedzialność spada na wspólników, osoby fizyczne.

Sukcesja ma zatem za zadanie zapewnienie płynności kontynuowania działalności gospodarczej. Wiąże się nie tylko z przejęciem majątku firmy i uprawnień do jej prowadzenia. Nie należy zapominać, że może to być proces przekazywania wiedzy i kompetencji kolejnemu pokoleniu, lub następcy. Wszystko zależy od tego, w którym momencie przedsiębiorca zacznie myśleć o sukcesji firmy.

Zarząd sukcesyjny – co to jest?

Powstała specjalna ustawa o zarządzie sukcesyjnym, która w sposób szczegółowy reguluje te kwestie.

Zarząd sukcesyjny to forma tymczasowego zarządu przedsiębiorstwem po śmierci przedsiębiorcy. Zarząd sukcesyjny przedsiębiorca może ustalić już za życia, dzięki czemu firma będzie mogła działać bez zbędnych przestojów.

Dodatkowe korzyści wynikające z podjęcia takiej decyzji, to:

  • następca prawny ma czas na podjęcie decyzji o dalszym losie firmy,
  • przedsiębiorstwo zachowuje płynność działania,
  • nie ma konieczności załatwiania spraw u notariusza,
  • jeżeli przedsiębiorca zatrudnia pracowników, umowy z nimi pozostają w mocy,
  • zarządca sukcesyjny może szybko potwierdzić niezbędne koncesje, zezwolenia, jeżeli są wymagane.

Zarząd sukcesyjny mogą powołać następcy prawni również po śmierci przedsiębiorcy, ale wówczas ma to już miejsce przed notariuszem. Zarząd jest wykonywany przez zarządcę sukcesyjnego, który odpowiada za prowadzenie firmy do czasu uregulowania spraw spadkowych. Zarząd sukcesyjny wygasa w terminie 2 lat od dnia śmierci przedsiębiorcy, na wniosek sąd może przedłużyć ten okres maksymalnie do 5 lat. Zarząd sukcesyjny może wygasnąć wcześniej jeżeli np. w okresie 2 miesięcy od śmierci przedsiębiorcy nikt nie przejął spadku, bądź całe przedsiębiorstwo w spadku nabyła tylko jedna osoba, bądź jedyny spadkobierca. Pozostałe przypadki wygaszenia zarządu zostały wymienione w ustawie.

W artykule zostały jedynie zasygnalizowane ogólne informacje o sukcesji i zarządzie sukcesyjnym. Osoby zainteresowane tematem zachęcamy do przeczytania wszystkich publikacji na ten temat, co może okazać się pomocne przy podejmowaniu decyzji.

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Co to jest sukcesja?

    Sukcesja ma za zadanie zapewnienie płynności kontynuowania działalności gospodarczej po śmierci przedsiębiorcy. Wiąże się z przejęciem majątku firmy i uprawnień do jej prowadzenia. To także proces przekazywania wiedzy i kompetencji następcy.

  2. 🔸Jakich firm dotyczy sukcesja?

    Sukcesja dotyczy firm wpisanych do CEIDG, czyli jednoosobowych i spółek cywilnych osób fizycznych.

  3. 🔸Co to jest zarząd sukcesyjny?

    Zarząd sukcesyjny to forma tymczasowego zarządu przedsiębiorstwem po śmierci przedsiębiorcy. Przedsiębiorca może ustalić go jeszcze za swojego życia, dzięki czemu firma będzie działać bez przestojów.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

księgowość biuro rachunkowe online księgowość biuro rachunkowe online
Księgowość Internetowa Księgowość Internetowa Księgowość Internetowa

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość