Blog ifirma.pl

Jesteś sprzedawcą internetowym? Przygotuj się na VAT OSS!

|
Unijny pakiet VAT dla e-commerce przynosi pewne zmiany dla sprzedawców internetowych, w tym dla operatorów interfejsów elektronicznych. Co oznacza VAT OSS, od kiedy będzie obowiązywał? Przeczytaj, jak się przygotować do nowych przepisów.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Od 1 lipca 2021 roku szykują się zmiany w zakresie VAT dla sprzedawców internetowych (w tym operatorów interfejsów elektronicznych). Jedną z nich jest VAT OSS. Czy wiesz, na czym polega i których przedsiębiorców będzie dotyczył?

Co to jest VAT OSS?

VAT OSS to rozszerzenie istniejącego obecnie VAT-MOSS na grupę sprzedawców internetowych, w tym operatorów interfejsów elektronicznych.

Szczegółowe informacje na temat VAT MOSS przedstawiliśmy w artykule: Zmiany w rozliczaniu sprzedaży usług elektronicznych (MOSS)

VAT OSS (one stop shop), który zacznie funkcjonować od 1 lipca 2021 roku, obejmie już nie tylko podmioty świadczące usługi telekomunikacyjne, nadawcze i elektroniczne (TNE/TBE), ale również tych przedsiębiorców, którzy sprzedają towary przez internet dla osób fizycznych z krajów unijnych. Tym samym VAT OSS zastąpi dotychczasowy VAT MOSS.

Powyższa zmiana wprowadza również do polskiej ustawy VAT nowe pojęcie, jakim jest wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość (WSTO) zastępując dotychczasową sprzedaż wysyłkową (z i na terytorium kraju).

Dostawa w ramach WSTO dotyczy towarów, które znajdują się na terytorium UE (mogą być to towary wyprodukowane w UE lub towary, które zostały już dopuszczone do swobodnego obrotu w UE.

Przypomnijmy, że obecnie przedsiębiorcy, którzy sprzedają towary na odległość do osób fizycznych z innych krajów Unii Europejskiej powyżej określonego progu (25 000 – 100 000 euro, w zależności od państwa członkowskiego) muszą zarejestrować się i zapłacić VAT w państwie członkowskim kupującego.

Od 1 lipca 2021 r. limity te zostaną zniesione i zastąpione nowym ogólnounijnym progiem w wysokości 10 000 euro netto lub jego równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego. Dla przedsiębiorców posiadających siedzibę działalności gospodarczej tylko w Polsce równowartość 10 000 euro została ustanowiona na 42 000 zł.

Poniżej tego progu, przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży towarów na odległość dla osób fizycznych w UE mogą nadal podlegać VAT w państwie członkowskim, w którym posiadają siedzibę (w swoim państwie), czyli stosować krajowe zasady.

Jeśli natomiast sprzedaż na rzecz powyższych podmiotów przekroczy 10 000 euro, przedsiębiorca będzie zobowiązany do zapłaty podatku VAT w państwie członkowskim kupującego. Będzie mógł jednak zarejestrować się do VAT OSS na terenie tzw. państwa identyfikacji, czyli tego, w którym ma zarejestrowaną działalność. W ten sposób będzie mógł składać kwartalnie jedną deklarację VAT i opłacać należny podatek w innych państwach członkowskich za pośrednictwem państwa identyfikacji.

Jakiego rodzaju sprzedaży dotyczy VAT OSS?

VAT OSS jest przeznaczony dla:

  1. firm mających siedzibę w Unii Europejskiej dokonujących:
    • transgranicznych dostaw usług dla osób fizycznych, na terytorium innego państwa unijnego, niż to, w którym sprzedawca ma siedzibę,
    • sprzedaży towarów na odległość do krajów unijnych.
  2. firm niemających siedziby w UE dokonujących sprzedaży towarów na odległość nabywcom z UE,
  3. operatorów elektronicznych interfejsów (mających siedzibę w UE lub poza UE) ułatwiających dostawę towarów (tzw. uznani dostawcy) dokonujących:
    • sprzedaży towarów na odległość w UE,
    • niektórych krajowych dostawy towarów.

Jak zarejestrować się do VAT OSS?

Każde państwo członkowskie UE będzie miało internetowy portal OSS, w którym sprzedawcy internetowi (w tym interfejsy elektroniczne) mogą zarejestrować się od 1 kwietnia 2021 r. Dokonać rejestracji będzie można w dowolnym momencie, także po 1 kwietnia.

Czy VAT IOSS ma coś wspólnego z VAT OSS?

VAT OSS jest dedykowany dla sprzedawców dokonujących dostawy towarów na odległość wewnątrz UE, natomiast VAT IOSS dotyczy sprzedaży na odległość towarów importowanych z krajów pozaunijnych.

Powyższe zmiany wprowadzają kolejne nowe pojęcie do ustawy o VAT, jakim jest SOTI (sprzedaż na odległość towarów importowanych). SOTI ma zastosowanie do towarów importowanych (z wyjątkiem nowych pojazdów lub towarów zmontowanych i zainstalowanych), które są wysyłane z państwa spoza UE do państwa unijnego, na rzecz osób fizycznych (B2C).

Sprzedawcy internetowi i platformy elektroniczne prowadzące sprzedaż na odległość towarów importowanych z krajów trzecich (np. Chin, czy USA) klientom w UE o wartości nieprzekraczającej w jednej przesyłce 150 euro będą mogli skorzystać z punktu kompleksowej obsługi importu, czyli właśnie IOSS (import one stop shop) do deklarowania i płacenia podatku VAT. W tej sytuacji odpowiedzialność za pobór VAT nie spadnie na operatorów pocztowych i kurierów.

W przypadku sprzedawców lub platform handlowych, którzy nie zarejestrują się w IOSS, właściwe organy będą pobierać podatek VAT od importu towarów o niskiej wartości, tak samo jak podatek VAT jest pobierany teraz od towarów o wyższej wartości w urzędzie celnym. Klienci w UE otrzymają zakupiony towar dopiero po zapłaceniu podatku VAT.

Sprzedawcy zarejestrowani w IOSS będą zobowiązani naliczać podatek VAT przy sprzedaży towarów importowanych przeznaczonych dla kupującego w państwie członkowskim UE. Stawka VAT to stawka obowiązująca w państwie członkowskim UE, do którego mają zostać dostarczone towary.

Powyższe oznacza, że od 1 lipca 2021 r. zniesione zostanie zwolnienie z podatku VAT w przypadku importu towarów o wartości nieprzekraczającej 22 euro. W rezultacie wszystkie towary importowane do UE z krajów pozaunijnych będą podlegać podatkowi VAT.

Internetowe platformy handlowe/interfejsy elektroniczne w obliczu VAT OSS

Zmiany dotkną również przedsiębiorców dokonujących sprzedaży za pomocą interfejsów elektronicznych/internetowych platform handlowych. Jeżeli sprzedaż towarów nabywcom w UE jest ułatwiana za pośrednictwem interfejsu elektronicznego, uznaje się, że właściciel interfejsu dokonał sprzedaży i co do zasady to na nim ciążyć będzie odpowiedzialność za odprowadzenie podatku VAT.

Transakcje dokonywane poprzez interfejs elektroniczny będą podlegać opodatkowaniu VAT w przypadku pośredniczenia portalu między dostawcą towarów niemającym siedziby w UE na rzecz kupujących w UE. Zasada ta obejmie wewnątrzunijną sprzedaż towarów na odległość (WSTO) oraz krajowe dostawy towarów.

Wprowadzając odpowiedzialność za podatek na platformy handlowe online, organy podatkowe będą teraz mogły żądać podatku VAT należnego z tytułu sprzedaży od takich domów realizacji zamówień z tych platform handlowych, które ułatwiły transakcję.

Przez interfejsy elektroniczne należy rozumieć dowolne urządzenie lub oprogramowanie pozwalające na nawiązanie kontaktu pomiędzy użytkownikiem będącym sprzedawcą a użytkownikiem dokonującym zakupu. Pojęcie to ma szeroki zakres i obejmuje m.in. strony internetowe, portale, portale elektroniczne, platformy, platformy handlowe, interfejsy oprogramowania aplikacji (API).

Informacje unijne dotyczące zmian wskazują, że przepis dotyczący internetowych platform handlowych ma w założeniu objąć swoim zakresem przyszłe zmiany technologiczne w rozwijającym się dynamicznie obszarze handlu elektronicznego (e-handlu /e-commerce) stąd powyższe wyliczenie – co należy rozumieć przez interfejsy – ma tylko charakter przykładowy i nie jest to katalog zamknięty.

Odpowiedzialność za rozliczenie podatku VAT będzie przerzucona na te podmioty, jeśli bazowy dostawca spoza Unii nie dopełni swojego obowiązku wobec VAT.

W obliczu nowych regulacji internetowe platformy handlowe ułatwiające dostawy towarów będą uznawane za dostawców.

Kiedy platforma elektroniczna będzie uznana za dostawcę odpowiedzialnego za VAT?

Jako uznanego dostawcę odpowiedzialnego za rozliczenie VAT należy rozumieć przedsiębiorców dokonujących:

  • sprzedaży na odległość towarów importowanych do UE o wartości nieprzekraczającej 150 euro,
  • dostawy towarów do klientów w UE, niezależnie od ich wartości importowanych od sprzedawców niemających siedziby w UE (obejmuje to zarówno dostawy krajowe, jak i sprzedaż na odległość w UE).

Kiedy platforma elektroniczna nie będzie uznanym dostawcą odpowiedzialnym za VAT?

Elektroniczny interfejs ułatwiający sprzedaż nie zostanie uznanym dostawcą, a tym samym nie będzie odpowiedzialny za VAT dla następujących transakcji:

  • dostawy towarów w przesyłkach, których wartość przekracza 150 euro, importowanych do UE, niezależnie od tego, gdzie bazowy dostawca ma siedzibę;
  • dostawy towarów dostarczanych klientom w UE, niezależnie od ich wartości, w przypadku gdy bazowy dostawca ma siedzibę w UE.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Najważniejsze pytania

    1. VAT OSS - co to jest?

      To rozszerzenie VAT MOSS na sprzedawców internetowych i operatorów interfejsów elektronicznych.
    2. VAT OSS od kiedy wchodzi w życie?

      Od 1 lipca 2021 r.
    3. Czym jest wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów?

      Dostawa w ramach WSTO dotyczy towarów, które znajdują się na terytorium UE (mogą być to towary wyprodukowane w UE lub towary, które zostały już dopuszczone do swobodnego obrotu w UE.
    4. Kogo dotyczy VAT OSS?

      Firm mających siedzibę w UE, które dokonują transgranicznych dostaw usług dla osób fizycznych, na terytorium innego państwa unijnego, niż to, w którym sprzedawca ma siedzibę i sprzedaży towarów na odległość do krajów unijnych, a także firm, które nie mają siedziby w UE dokonujących sprzedaży towarów na odległość nabywcom z UE, operatorów elektronicznych interfejsów ułatwiających dostawę towarów.
    Komentarze czytelników
    1. 12 maja 2021 o 22:19
      dmtrade

      Takie pytanie problem>?.
      Mamy polski NIP i dodatkowo nr niemiecki vat dlatego że wysyłamy towary na FBA Amazona – magazyny w Niemczech cała sprzedaż niemiecka jest roliczana na tym nr i vat płacony do DE
      SPrzedajemy także towary do odbiorców B2C sporadycznie o innych krajów UE np wlochy, francja, hiszpania itp w tych krajach nie mamy zarejestrowanych numerów vat sprzedaż mała wysyłka jest z Polski za duże koszty księgowe – w tym przypadku logiczne jest zarejstrowanie się i opłacanie vatu za pomocą kwartalnej deklaracji vat oss – mając w tym przypadku nr niemiecki nie możemy tego dokonać ??? i stosować dla tych krajów procedury OSS to generalnie blokuje na sprzedaż na te kraje i stawrza nierówne szanase gospodarcze. Chyba że źle to rozumiem że tylko dla jednego kraju nie można stosować dwojakiego podejścia ?? czy mając nr vatu niemiecki blokuje sobie sprzedaż do włoch w procesie vat oss?

    2. 22 czerwca 2021 o 11:44
      Dorota Łesak | ifirma.pl

      VAT OSS nie obejmuje swoimi regulacjami sprzedaży w modelu FBA. Tu należy postępować na takich samych zasadach jak do tej pory.

      W przypadku sprzedaży do odbiorców B2C – można zarejestrować się do VAT OSS. Taki rodzaj sprzedaży (FBM) jest traktowany oddzielnie od FBA.

      A zatem, w przypadku równoległej sprzedaży FBA, jak i sprzedaży wysyłkowej do odbiorców prywatnych:
      a) w zakresie sprzedaży FBA – nic się nie zmienia, wciąż trzeba będzie stosować obecne reguły,
      b) w zakresie sprzedaży dla osób indywidualnych w innych państwach UE – można zastosować procedurę OSS.

      Szczegółowe informacje w danym temacie można odnaleźć w artykule: https://www.ifirma.pl/blog/e-commerce/vat-oss-rozliczenie-na-amazonie.html

    3. 1 lipca 2021 o 16:03
      Paweł

      Witam
      Mam pytanie.
      Jestem rezydentem stałym w UK tam mam siedzibę firmy. Towary sprzedaję po przez allegro do klientów w Polsce. Wysyłam je bezpośrednio z UK. Z tego artykułu wynika że za towary do 150 euro będzie pobierało vat allegro a za towary powyżej tej kwoty będzie pobierał vat i cło kurier przy dostarczeniu przesyłki do Polski tak jak do tej pory to było robione. Czy mam wobec tego obowiązek rejestrować się do IOSS
      Pozdrawiam
      Paweł

    4. 2 lipca 2021 o 17:34
      Dmitry

      Towar magazynowany w Niemczech, ale sprzedawany/wysyłany jako B2C do Włoch lub Francji podlega OSS. Towar magazynowany w Niemczech i wysyłany do Niemców nie podlega OSS.

    5. 28 września 2021 o 13:48
      MARIUSZ

      Czy z tego opisu mogę uznać, że muszę zaznaczyć w deklaracji VIU-R kwadracik o tym, że „Podatnik ułatwia dostawy towarów poprzez użycie interfejsu elektronicznego”, jeżeli mam stronę www na niej sklep online i z niego kupują klienci z UE?

      Oczywiście dodatkowo sprzedaję poprzez Amazon, Ebay.

    6. 29 września 2021 o 12:09
      MARIUSZ

      Witam,
      Czy moja strona www posiadająca sklep internetowy i obsługująca sprzedaż do innych krajów UE jest interfejsem elektronicznym odpowiedzialnym za VAT?

    7. 27 listopada 2021 o 14:24
      Sebastian

      Pytanie: sprzedaję towar podmiotowi z USA (płatnik, nie jest zarejestrowany do VAT EU), ale wysyłam go do Włoch, dla osoby która ma firmę w GB z VAT EU (rejestracja do VAT EU przed Brexit). Osoba ta ma podpisaną umowę o współpracę z firmą z USA. Czy mogę wystawić fakturę WNT z 0 VAT czy mam doliczyć 23% VAT? Krótko mówiąc: USA płaci, Brytyjczyk z VAT GB odbiera towar we Włoszech.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie