Blog ifirma.pl

Jak zacząć nagrywać podcast? Sprawdź co będzie ci potrzebne

|
Podcast jest świetnym narzędziem do promowania swojej marki. Ten specyficzny kanał przekazu wymaga jednak posiadania sporej wiedzy: zarówno w kwestiach merytorycznych, jak i technicznych. Materiał audio musi posiadać przystępną formę, mieć ekspercki wydźwięk i charakteryzować się dobrą jakością. Przedstawiamy najistotniejsze elementy, bez których nie obędzie się żaden profesjonalny podcast internetowy.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Jak zacząć nagrywać podcast?

Po pierwsze warto skupić się nad warstwą merytoryczną nagrania. Scenariusz podcastu powinien zostać poprzedzony wnikliwą analizą tematu. Przed rozpoczęciem przygody z nagrywaniem powinniśmy zorientować się, jakie spektrum tematyczne będzie generowało wysokie zainteresowanie odbiorców.

Tworzenie którejś z kolei serii podcastów o nowych smartfonach, grach komputerowych czy zarabianiu w sieci może nie trafić na podatny grunt. Kluczem jest znalezienie pewnej niszy, która okaże się studnią tematów bez dna.

Musi to być także tematyka, w której czujemy się bardzo dobrze. Internauci nie są abstrakcyjnym bytem lecz grupą, z którą możemy wchodzić w bezpośrednią interakcję. Bez świetnej znajomości tematu nie jesteśmy w stanie przebić się do szerszej publiki.

Twórcy i gospodarze podcastu

Jak stworzyć podcast, by generował duże zainteresowanie internautów? Najlepiej sprawdza się format z głównym prowadzącym oraz dodatkowym współprowadzącym. Dwuosobowa ekipa nagraniowa eliminuje ryzyko wkradania się nudy; jest to także szansa na tworzenie się spontanicznych, interesujących tematów pobocznych, odbiegających nieco od myśli przewodniej odcinka.

Dobór partnera jest kwestią o tyle istotną, iż powinna być to osoba posiadająca wysoko rozwinięte cechy suflera. Warto, aby był to ktoś, z kim znacie się bardzo dobrze, a kontakt na żywo jest zawsze ciekawy i owocny w przemyślenia.

Inspiracje i forma

Nawet najbardziej owocna współpraca po jakimś czasie może się wypalić. Można jednak uniknąć takiego scenariusza poprzez dobór odpowiedniej formuły podcastu.

Liczy się systematyczność (np. nadawanie co tydzień w określonej porze), otwarta głowa (na pomysły) i swoboda w prowadzeniu dialogu. Jeśli pomysły się skończą, zaczerpnijmy wiedzy ze źródeł internetowych. Sieć jest miejscem pełnym inspiracji: zorientujmy się, jakie są aktualne trendy, o czym ludzie chcieliby posłuchać i które tematy są obecnie najbardziej gorące.

Warstwa techniczna – jaki sprzęt do nagrywania podcastów?

Kwestie montażowe stanowią najtrudniejszy element tworzenia podcastu, ponieważ wymagają wiedzy technicznej i dobrej znajomości obsługi sprzętu do nagrywania. Jest to zespół czynności polegający m.in. na:

  • doborze odpowiedniego mikrofonu;
  • skorzystaniu z programów do nagrywania dźwięku;
  • obróbce surowego pliku audio w celu m.in. wyeliminowania szumów;
  • montażu podcastu i upublicznieniu go w sieci.

Jaki mikrofon do podcastu?

Niebagatelne znacznie mają same warunki nagrywania materiałów. Jeśli dysponujemy wyciszonym studiem, to sprawa jest znacznie ułatwiona. Takie okoliczności są jednak rzadkością, wobec czego mikrofon powinien charakteryzować się kilkoma cechami, zwiększającymi jakość odbioru naszego głosu.

Istnieją dwie główne grupy mikrofonów, które znajdują swoje zastosowanie w tworzeniu vlogów, podcastów czy streamów. Pierwszą z nich są mikrofony dynamiczne, które sprawdzają się w trudniejszych warunkach nagrywania. Redukują głosy dobiegające z zewnątrz, dlatego są świetnym rozwiązaniem, jeśli tworzymy podcasty w warunkach domowych.

Mikrofony pojemnościowe stanowią profesjonalne rozwiązanie studyjne. Przeznaczone są do użytku w pomieszczeniach wyciszonych, takich jak studia nagraniowe.

Niezbędne programy do obróbki dźwięku

Czasy amatorskich nagrań audio dawno minęły. Dziś odbiorca potrzebuje profesjonalnej, przystępnej treści o możliwie najwyższej jakości technicznej. Dobra jakość dźwięku pozwoli słuchającemu na odtwarzanie podcastów wszędzie, gdzie to tylko możliwe: w pociągu, samolocie, podczas jazdy na rowerze.

Do podstawowej obróbki materiałów dźwiękowych sprawdzą się np. programy Audacity, GoldWave czy Ocenaudio. Umożliwiają one redukcję szumów, normalizację dźwięku czy zastosowanie „ocieplenia” głosu mówcy. Montaż nie może obyć się m.in. bez programu GarageBand dla urządzeń Mac. W przypadku montowania fragmentów audio na komputerach z systemem Windows sprawdzą się m.in. ponownie Audacity bądź CyberLink AudioDirector.

Zaprezentuj swój produkt

Przed nagraniem pierwszego odcinka staniemy przed koniecznością wybrania chwytliwej, przyciągającej nazwy podcastu. Nasz produkt musi zostać opatrzony także charakterystycznym logo, bezsprzecznie kojarzącym się z naszymi nagraniami audio.

Podcasty udostępniane mogą być m.in. na SoundCloudzie czy iTunes. Ciekawą alternatywą jest stworzenie własnego bloga, np. w oparciu o WordPressa, i zamieszczanie tam wszystkich odcinków podcastu. Rozreklamowanie naszej serii może być prowadzone z użyciem darmowych kanałów, np. mediów społecznościowych czy forów internetowych.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie