JPK_PKPIR – co to jest i od kiedy obowiązuje?

1 lipca 2018r. na przedsiębiorców prowadzących księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych nałożono nowy obowiązek związany z przekazywaniem elektronicznie danych organom podatkowym w postaci plików JPK.

Od 1 stycznia 2018r. ostatnia grupa czynnych podatników VAT została objęta obowiązkiem przekazywania plików JPK_VAT. Natomiast podatnicy, którzy prowadzą podatkową KPiR przy użyciu programów komputerowych będą przekazywać JPK_PKPiR – lecz w odróżnieniu do plików JPK_VAT tylko na żądanie (np. w przypadku kontroli podatkowej).

Od stycznia br. ewidencje VAT, które stanowią jeden z rodzajów ksiąg podatkowych, muszą być prowadzone elektronicznie. Takiego obowiązku nie wprowadzono jednak w stosunku do innego typu ksiąg – m.in. podatkowej KPiR.

Dla powstania obowiązku przekazania plików JPK kluczowa jest forma prowadzenia ksiąg tj. przy użyciu programów komputerowych. Za wykorzystanie programów komputerowych uważa się nie tylko specjalistyczne oprogramowanie działające na danym urządzeniu bądź w tzw. chmurze. Korzystanie z arkuszy kalkulacyjnych czy aplikacji mobilnych również oznacza użycie oprogramowania komputerowego.

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą podatkową KPiR w tradycyjnej, papierowej wersji nie mają obowiązku tworzenia i przekazywania JPK_KPIR także w sytuacji, w której organ podatkowy zażąda tej struktury. Tym samym wprowadzenie JPK_PKPIR nie oznacza zakazu prowadzenia podatkowej KPIR w postaci papierowej.

Przedsiębiorcy prowadzący księgowość za pomocą serwisu ifirma, w prosty sposób mogą przygotować pliki JPK_PKPiR w zakładce JPK, a następnie pobrać (w celu samodzielnego przekazania) bądź wysłać elektronicznie za pośrednictwem serwisu.

Termin na przygotowanie i przekazanie JPK_PKPiR bez względu na formę przekazu to zaledwie trzy dni.


Sprawdź, jak łatwo przygotujesz i wyślesz JPK_VAT z ifirmą!


UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Zostaw
komentarz

Nasi eksperci również chętnie
uczestniczą w dyskusji i odpowiadają
na Wasze komentarze.