Biuro Rachunkowe

od 89 zł miesięcznie

  • Obsługa JPK – bez dopłat.
  • Pełna odpowiedzialność za dokumentację.
  • Wygodne dostarczanie dokumentów.

ZLEĆ SWOJĄ KSIĘGOWOŚĆ

Porównaj ceny

Czynny podatnik VAT – jak sprawdzić status kontrahenta?

Jedną z zasad VAT jest neutralność oznaczająca, że ciężar podatku ponosi ostateczny konsument, a nie przedsiębiorca. Dlatego też ogólnie przyjęta jest zasada naliczania VAT przy sprzedaży, a odliczania VAT poniesionego przy zakupie. Aby jednak taki „łańcuch” spełniał swoje zadanie, uczestniczący w nim przedsiębiorcy powinni być zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT. Dlatego – w przypadku wystąpienia wątpliwości – warto upewnić się, czy wystawiający nam fakturę sprzedawca jest podmiotem zarejestrowanym.

Podatnik VAT czynny na Portalu Podatkowym

Najprostszą metodą ustalenia, czy kontrahent jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, jest skorzystanie z Portalu Podatkowego. Ministerstwo Finansów uruchomiło w jego zakresie specjalną wyszukiwarkę, która po wprowadzenia NIP sprawdzanej firmy, wyświetla odpowiedni komunikat. Zasadniczo pojawić się mogą trzy informacje:

  • Sprawdzany podmiot nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT
  • Sprawdzany podmiot jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny
  • Sprawdzany podmiot jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony

Otrzymany komunikat można następnie wydrukować i dołączyć do dokumentacji firmy.

Podatnik VAT czynny – kontakt z urzędem

Korzystanie z Portalu Podatkowego jest najszybsze i najwygodniejsze, czasem jednak może nie być wystarczające. Jeśli potrzebujemy dokładniejszych informacji – np. czy kontrahent był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny w danym okresie rozliczeniowym w przeszłości – możemy zwrócić się o pomoc bezpośrednio do urzędu skarbowego.

Oficjalną drogą kontaktu z urzędem jest złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o statusie podatnika VAT. Wniosek powinien zawierać:

  • Dane podmiotu, który występuje o zaświadczenie – nazwa, adres, NIP
  • Dane podmiotu, którego status chcemy potwierdzić – nazwa, adres, NIP
  • Informację, jakiego potwierdzenia potrzebujemy (statusu czynnego podatnika VAT)

Jeśli – tak jak wskazano powyżej – niezbędne jest dla nas zaświadczenie dotyczące konkretnego wycinka czasu, takie ramy czasowe również powinny znaleźć się we wniosku.

Uwaga! W praktyce gospodarczej może się zdarzyć, że podatnik nie potrzebuje pisemnego potwierdzenia – w takiej sytuacji wątpliwości co do statusu kontrahenta można rozwiać, kontaktując się z właściwym urzędem skarbowym telefonicznie – jak wskazuje Ministerstwo Finansów.

Podatnik VAT czynny w kraju to nie to samo, co podatnik VAT-UE – sprawdź, jak zostać podatnikiem unijnym!


Autor: Anna Kubalka – ifirma.pl


UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

W ifirma.pl
pełna obsługaJPK

Nowy rok, nowe obowiązki dla przedsiębiorców.

Poznaj zmiany podatkowe w 2018 r.:

Nie czekaj na ostatnią chwilę.

przeczytaj nasz poradnik



Sprawdź ofertę,
którą mamy dla Ciebie

Biuro Rachunkowe

89zł/mc

ZAREJESTRUJ SIĘ