Biuro Rachunkowe

od 89 zł miesięcznie

  • Obsługa JPK – bez dopłat.
  • Pełna odpowiedzialność za dokumentację.
  • Wygodne dostarczanie dokumentów.

ZLEĆ SWOJĄ KSIĘGOWOŚĆ

Porównaj ceny

Fotograf – zakup rekwizytów do sesji a koszt uzyskania przychodu

Prowadzenie działalności gospodarczej jako fotograf może wiązać się z koniecznością zakupu rekwizytów do sesji reklamowych, które fotograf przeprowadza dla swoich klientów. Czy tego typu wydatki mogą stanowić koszt uzyskania przychodu?

Rekwizyty dla fotografa

Fotograf, przyjmujący zlecenie stworzenia sesji reklamowej może zlecić nabycie niezbędnych gadżetów swojemu klientowi lub też nabyć je we własnym zakresie – jest to zależne od umowy, zawieranej między stronami. Ponadto, jeśli to fotograf będzie zobowiązany do przygotowania niezbędnych rekwizytów, odzieży, kosmetyków, po wykonaniu sesji przedmioty mogą pozostać na jego wyposażeniu lub też stanowić element przekazywany klientowi – w tym drugim przypadku koszt zakupionych gadżetów zostanie przeniesiony na nabywcę sesji.

W sytuacji, gdy fotograf nabywa rekwizyty niezbędne do sesji reklamowej swojego zleceniodawcy zasadniczo nie powinno być wątpliwości, że wydatki takie stanowią koszt uzyskania przychodu. Zgodnie z podstawową zasadą, tego typu zakup jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą, a co za tym idzie – z uzyskiwaniem przychodu.

Jeśli zakupione rekwizyty są następnie oddawane zamawiającemu sesję, a tym samym – ujmowane w wartości usługi i traktowane jako przychód, tym bardziej możliwe powinno być uwzględnienie ich zakupu w kosztach.

Uwaga! Jeśli rekwizyty reklamowe mają pozostać na stanie studia fotograficznego w celu wykorzystywania ich w przyszłości, warto zwrócić uwagę na ich wartość. Może się bowiem okazać, że gadżety powinny być zaliczone do wyposażenia (wartość powyżej 1.500 zł netto lub brutto, w zależności od statusu VAT podatnika) bądź środków trwałych (analogicznie, wartość powyżej 10.000 zł netto lub brutto).

Reklama i reprezentacja a koszt

Wątpliwości, czy zakup rekwizytów do sesji reklamowych może być uznany za koszt uzyskania przychodów, wzbudza najczęściej zapis art. 23 ust. 1 pkt. 23, zgodnie z którym nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji.

Generalnie ubiór, kosmetyki czy inne gadżety, mające poprawić wizerunek przedsiębiorcy i firmy uznawane są za koszty reprezentacji, a zatem nie stanowią kosztów uzyskania przychodu; chyba że zostały opatrzone trwałym logo firmy. Jeśli nabycia odzieży, kosmetyków czy innych rekwizytów dokonywałby fotograf, a gadżety te miałyby pozostać na stanie jego firmy, najprawdopodobniej takie logo nie byłoby nanoszone.

Mimo to zauważyć należy, że fotograf nabywający np. garnitury czy kosmetyki do makijażu nie ma celu poprawienia własnego wizerunku, ale zwiększenie atrakcyjności swojej oferty na rynku, poprzez wachlarz dodatkowych rekwizytów i gadżetów poprawiających jakość sesji. Tym samym, tego typu wydatki dokonywane przez fotografa nie powinny być uznawane za koszty reklamy albo reprezentacji, ale za standardowe koszty prowadzenia działalności, stanowiące koszty uzyskania przychodu.

Podobne wątpliwości może wzbudzać nabycie mniej trwałych rekwizytów zdjęciowych, jak żywność bądź żywe kwiaty. Wykorzystanie ich w sesji najczęściej nie ujmuje im wartości, w związku z czym po zakończeniu zdjęć mogą zostać zużyte w bardziej tradycyjny sposób – sam fotograf może skorzystać z posiłku albo wykorzystać kwiaty do dekoracji. Dlatego też kupując żywność do sesji, należy być bardzo ostrożnym z zaliczaniem jej do kosztów – organ skarbowy może bowiem uznać, że fotograf odniósł dzięki takim zakupom osobistą korzyść, co wyklucza firmowy koszt.

Uwaga! Jeśli zakup żywności lub kwiatów leży po stronie fotografa, ale po sesji są one przekazywane klientowi, a koszt zakupu jest uwzględniony w cenie usługi fotograficznej, zaliczenie takich wydatków do kosztów uzyskania przychodów nie powinno wzbudzać wątpliwości.

Sytuacja z kwiatami może być mniej groźna, jeśli po sesji pozostają one np. jako dekoracja w studiu fotograficznym. Warto przy tym pamiętać, że obowiązek udowodnienia takiego faktu spoczywa zawsze po stronie przedsiębiorcy, zatem – szczególnie jeśli studio to np. część prywatnego lokalu – tutaj także zalecana jest ostrożność.


Czy wiesz, czym różni się reprezentacja od reklamy? Sprawdź przewodnik w pigułce!


Autor: Anna Kubalka – ifirma.pl


UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
W ifirma.pl
pełna obsługaJPK

Nowy rok, nowe obowiązki dla przedsiębiorców.

Poznaj zmiany podatkowe w 2018 r.:

Nie czekaj na ostatnią chwilę.

przeczytaj nasz poradnik



Sprawdź ofertę,
którą mamy dla Ciebie

Biuro Rachunkowe

89zł/mc

ZAREJESTRUJ SIĘ